Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jul 31, 2005 15:40:21 GMT 1
Harrier projektet är i stort sett av slutat. Men jag fortsätter med ännu ett plan från US Marine Corps, en F/A-18D. Modellen är Hasegawas men ramarna som ingår är för en B eller Navy D variant. Så en del modifikationer var tvungna att göras framför allt i cockpiten. Till min hjälp har jag Eduards ets ark och resin stolar från Airwaves. "Badkaret" med Eduard ets, Evergreen och kablar av Tamya epoxy putty Bakre instrumentpanels plåten Det är först gången som jag använer Eduards ets color. Mycket fint målade Jon
|
|
|
Post by one0wonder on Jul 31, 2005 16:18:49 GMT 1
Få se nu..... du har sommarlov va? *ler*
|
|
|
Post by newsoft on Jul 31, 2005 18:14:44 GMT 1
LOL! Nu jäklar.. Är det nån sorts försenad 30-årskris eller? Nu fullkomligen sprutar det ut byggda modeller på Rödäng. Kul att du har kommit igång på allvar.
|
|
|
Post by Tandapan on Jul 31, 2005 19:29:31 GMT 1
Boy's on FIRE!!!
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Aug 10, 2005 21:02:52 GMT 1
Målad, lackad, washad och etsad Ska bra måla knappar, sedan är den kalar för ett lager mattlack. Jon
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Aug 19, 2005 21:01:13 GMT 1
Jag målade luftintagena i dag. Tyvär har Hasegawa valt att inte göra fulständiga luftintag, inga turbinblad och för korta. Jag valde att inte lägga ner allt för mycke tid på detta utan bara blokera av hålet in mot flygplanskroppen med svart målad plasticard. Skuggad med Tamiya matt svart för att få en mjukare övergång mellan luftintaget och blockeringen. Nya ventilationsgrillar av mesh typ skall sättas in. Så här ser bygget ut just nu. Jon
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Aug 21, 2005 19:27:22 GMT 1
Nu ser det ut som en Hornet Luftintag och vertikala fenorna limmade och spacklade. Den konstiga vinkeln pga att jag limmade fast nospartiet just innan midagen, lämnad på torkning medan jag åt. Reinforcement runt night formation light strip med Ever green. Jag har för först gången valt att använda de etsade inramningar för nattflygnings panelerna. Jag oroar mig lite för att dom kommer att stå ut lite för mycke men de är bättre än orginal dekalerna. Back to the action! Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 21, 2005 19:39:47 GMT 1
Ska du slipa ned Evergreen-plattan något innan du sätter dit Slime Light-panelen nedanför fenan eller?
Fasen, Jon, den kommer att bli lika äckligt bra som Harriern. Ska du inte skriva en artikel om Harriern och skicka in till Hyperscale? Så fina byggen som du åstadkommer ska visas upp för fler byggare.
Hur går det med Su-27:an förresten? ;D
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Aug 21, 2005 20:50:37 GMT 1
Tack! Ja jag har slipat ner Evergreenet något. Så här blev ventilationsgrillarna. Meshet är taget från ett etsark till en F-117 i 1/72. Jag har väl tänkt skriva något om Harriern, men när? SU-27'an Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 21, 2005 21:22:17 GMT 1
Åååå, inte dumt alls det där, Jon. Ser ut som på referensbilder. Sweet. Innovativ recycling av fotoetset också. :-)
Här är ett förslag till artikel på HS:
Here is my Hasegawa 1/48 AV-8B Harrier II+. It owns. IT OWNS, BABY!!! (Build me a shrine) /Da King
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Aug 23, 2005 15:04:02 GMT 1
Gårdagens arbete i bild. Delarna till efterbrännkammaren målade med Alclad. Cellulosa förtunning fungerade utmärkt till rengöring En annan del som inte tagits med är den lilla GPS antennen på Hornetens rygg. Academy har även dom glömt den på sin 32'a Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 23, 2005 16:27:10 GMT 1
Men att de har glömt den där antennen. Ganska viktig grej att råka utelämna kan man tycka. Har du Academy's i 1/32 också eller har du tjuvtittat i lådan? Hur tycker du Alclad II är att jobba med, Jon? Jag har testat det en gång för Håkans räkning och då gick det rätt OK. Fast inte är de billiga direkt... Bygget ser riktigt bra ut som vanligt. Posta gärna fler bilder om du orkar. /Matte
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Aug 24, 2005 17:36:16 GMT 1
Snyggt Jon ! Jag är djupt imponerad (och INSPIRERAD !!)
//Thomas
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Aug 27, 2005 21:48:19 GMT 1
Rättelse! Alla F/A-18D har eller hade inte GPS antennen, inte heller den långa TACAN antennen framför GPS'en. Jag upptäckte detta när jag började kolla mina referensbilder. Det plan som jag ska göra har inte GPS'en men den långa TACAN antennen. En annan sak jag upptäckte var att dom ny prducerade Hornetarna (Lot19 och faramåt) har nya chaff/flare dispensers AN/ALE-47. Alclad II är hundra gånger bättre än Testors Metalizer och Humbrols Metalcoat vill jag inte ens prata om. Problemet med dom båda är att dom inte är vattenbaserade, så man måste ha god ventilation. Till Metalizern måste man ha en sealer för att hålla kvar färgen och för att kunna maskera. Alclad II är det bara att måla och maskera, färgen torkar snabbt. Jag hade inga problem att maskera, fick inga flagor som satt kvar i tejpen. Som ni ser har jag lyckats limma fast flapsen, målat utblåsen och limmat dom. GPS'en får sitta kvar Jon
|
|
|
Post by newsoft on Aug 27, 2005 23:08:02 GMT 1
Mmmm.. Jag gillar Hornetens überfeta klaffar. Bygget verkar fortskrida enligt planerna. Är det månne målningsdags snart?
|
|