|
SLUF!
Nov 17, 2005 16:49:04 GMT 1
Post by Tandapan on Nov 17, 2005 16:49:04 GMT 1
Nu har jag smackat fast fotoetsen i hjulhusen och lite detaljmålning av den återstår. Jättekul att alla fel man gjort syns på bilderna också. Nåja, det ska dit feta landningsställsluckor så förhoppningsvis ser det OK ut när det är klart. Verkar som om Photobucket är väldigt trögt just nu men rätt vad det är så funkar väl tjänsten bra igen...
|
|
|
SLUF!
Nov 17, 2005 19:47:50 GMT 1
Post by Krilleman on Nov 17, 2005 19:47:50 GMT 1
Naaaajs! Jag ser då inge fel. Ser ju hur bra som helst ut. Snart är den ju klar.
|
|
|
SLUF!
Nov 17, 2005 22:15:32 GMT 1
Post by newsoft on Nov 17, 2005 22:15:32 GMT 1
Marvelous!!
|
|
|
SLUF!
Nov 25, 2005 19:35:41 GMT 1
Post by Tandapan on Nov 25, 2005 19:35:41 GMT 1
Jahaja, nu har jag givit mig på att försöka fixa katapultstolen. Målningen av den är väl ca 2/3 färdig och skunk-faktorn är väl också runt 66% men jag tror det tar sig innan jag är färdig. Det som ser ut som en orgie i silver-torrborstning är egentligen ljusgrått och inte alls lika framträdande när man använder Mk. 1 Eyeball. Även den söliga stolsdynan ser alls icke så illa ut IRL.
|
|
|
SLUF!
Nov 25, 2005 23:15:29 GMT 1
Post by Braemp on Nov 25, 2005 23:15:29 GMT 1
eeeeeeeeeeeeh... jag har spanat och spanat in men ser inga fel. Däremot är jag lite sugen på att ta fram en rejäl bit trassel och torka av oljan från ledningarna, och det är då jag hejdar mig och inser att det är en modell..
Sen hoppas jag, för min egen hälsas skull, att det är eduards för-målade bälten du satt in, annars måste vi spela straffpoker åtta timmar i sträck när du kommer upp, och jag lovar att du får vinna hela tiden.
Kort sagt: Magiskt!!!
|
|
|
SLUF!
Nov 26, 2005 12:50:25 GMT 1
Post by Tandapan on Nov 26, 2005 12:50:25 GMT 1
Tjaa, man ser väl alla fel själv men när hela modellen är ihopsatt och klar så är jag säkert nöjd ändå.
Hehe, ja tack och lov är det Eduard som har besparat mig uppgiften att måla sömmarna på säkerhetsbältena. Riktigt nöjd är jag med etsen jag köpte. Ett sådant set kan nog blåsa liv i vilken död modell som helst. Jag är kass på poker så jag skulle nog förlora hur som haver.
|
|
|
SLUF!
Nov 27, 2005 17:06:56 GMT 1
Post by Tandapan on Nov 27, 2005 17:06:56 GMT 1
Nu har jag filat vidare lite och stolen känns i princip klar. Lite pill med de där fegsnörena men det gick det också...
|
|
Teeoo
Full Member
|
SLUF!
Nov 29, 2005 1:57:13 GMT 1
Post by Teeoo on Nov 29, 2005 1:57:13 GMT 1
Hur snyggt som helst - man får nästan lust att sätta sig i dem...
//Thomas
|
|
|
SLUF!
Dec 19, 2005 17:46:47 GMT 1
Post by Tandapan on Dec 19, 2005 17:46:47 GMT 1
Tack Thomas! Har inte hunnit bygga så mycket under senaste två veckorna men i helgen blev det lite gjort i alla fall. Jag avmaskerade cockpit och började pilla fast den färdigmålade ets som ska sitta på skrovsidorna i sittbrunnen och lite annat skojs. Testade också om en idé jag fick för hur jag bäst skulle måla de etsade framsidorna till de säkringsboxar (en på varje sida) som sitter i avionikutrymmena. Först målade jag dem med vitfärg och därefter ett lager svart. Sedan var det bara att försiktigt slipa bort lagret med svartfärg från de små pluttar som ska föreställa säkringar och det funkade riktigt bra: Har även limmat fast den klarlackade etsdelen, med de färdigmålade instrumenten, bakom den likaså färdigmålade panelen. Lite synd att centreringen inte var perfekt, så jag blev tvungen att försöka passa in den något sånär. Ser bra ut när jag torrpassat den dock, även om det ser lite skevt ut när den är så här uppförstorad: Kunde förstås inte låta bli att prova katapultstolen i den heller. De "rails" som sitter på de horisontella ytorna på vardera sidan ska förstås målas svarta senare. De fyra hålen i dem där cockpit-huvens krokar ska haka i innebar att jag blev tvungen att borra upp plasten under så att det verkligen ser ut som hål. Slutligen maskade jag av FOD-skyddet som jag scratchade och målade det rött. Blir nog bra när det är vädrat och spännena är på etc. men ser skumt ut på bilden eftersom det var matt rödfärg så ytan ser väldigt platt och pappersaktig ut gentemot den i övrigt blanklackade flygkroppen. Over & out for now...
|
|
|
SLUF!
Dec 19, 2005 18:41:00 GMT 1
Post by Braemp on Dec 19, 2005 18:41:00 GMT 1
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D äuuuuuu inte ett dugg fult, instrumentpanelen är helt galet snygg. Din lösning på säkringsproblemet var bland det mest eleganta jag sett..
|
|
Jon
Full Member
|
SLUF!
Dec 20, 2005 7:56:34 GMT 1
Post by Jon on Dec 20, 2005 7:56:34 GMT 1
Mycket snyggt Matte!!! Vad anvande du dig av for att bygga FOD skyddet?
Jon
|
|
|
SLUF!
Jan 15, 2006 16:32:48 GMT 1
Post by Tandapan on Jan 15, 2006 16:32:48 GMT 1
Oj, ursäkta det sena svaret, Jon. Hade missat att du frågade om FOD-skyddet. Det är gjort av några lager ofärgat silkespapper som jag skar ut i tre bitar och limmade ihop med trälim och därefter är det flera lager utspätt trälim blaskat på skyddet. Tror jag har penslat på lite Future också och senast avslutat med rödfärg. Mjehopp, har man inte så många nyheter att redovisa får man väl göra en höna av en fjäder och visa att jag åtminstone fått fast alla dekaler (utom ett par stycken som ska sitta på de ännu omålade extratankarna) efter att ha haft svår ångest för den sista smala, ormliknande dekalen på fenans framkant samt "Danger - Jet Intake"-dekalerna på luftintagets sidor. Den högra av de sistnämnda kräver lite bättringsmålning eftersom den som synes blev lite förvrängd över NACA-intaget (?) till AC-anläggningen. Just nu längtar jag bara efter att få mattlacka den så man kan börja göra blekning, mer skuggningar och lite chippning.
|
|
|
SLUF!
Jan 16, 2006 15:49:38 GMT 1
Post by Mr Jimmy on Jan 16, 2006 15:49:38 GMT 1
Du kommer vinna priser med denna Förstår inte hur du lyckas hålla bort katthåren från modellen, magiskt.
|
|
|
SLUF!
Jan 16, 2006 16:35:20 GMT 1
Post by Tandapan on Jan 16, 2006 16:35:20 GMT 1
;D Ja man lär sig att bli manisk på att plocka undan från byggbordet efter varje session. Annars skulle modellerna vara i ännu fler delar nu än när de låg i kartongen när man köpte dem och dessutom draperade i katthår. Bygget blir nog bra när det är färdigt fast det vete sjutton om det skulle gå att plocka några priser med ett plan som de flesta nog tycker är rätt tråkigt och dessutom ett målningsschema som är rätt...grått. Men det vore kul att åka upp till Open och testa nu i vår.
|
|
|
SLUF!
Feb 24, 2006 23:28:02 GMT 1
Post by Tandapan on Feb 24, 2006 23:28:02 GMT 1
I kväll tog jag mig an att försöka fixa den inre ramen till cockpit-huven, som i verkligheten ska sitta tätt emot plexiglashuven men i Hasegawas modell är en bra bit ifrån att pricka målet. Jag fick konstruera en ny främre ram av Evergreen och det var ett j-a trixande för att få den att precis passa mot klarplasthuvens insida, men nu är det gjort. Dessutom har jag limmat fast ets på insidan av ramens sarger samt etsade backspeglar och ett hemmagjort handtag ovanför den vänstra spegeln. Katthåren på bilderna kommer inte att ingå i den färdiga modellen...
|
|