|
Post by aj on Jun 17, 2005 23:09:04 GMT 1
Har pustat ut efter 190 bygget och är på gång med ett nytt projekt.Jag ska bygga ett lite större diorama (35x35cm) åt Lars på Lekbiten,med tillbehör från Tamiya o ICM i 1/48.Efter lite velande hit o dit så bestämde jag mig för Italieri`s senaste flygmodell, Fiat CR 42 LW .Verkar vara en riktigt fin byggsats,återstår att se om den "faller ihop" som en Tamiyamodell.Tänkte först bygga OOB,en Luftwaffemaskin från NSG 9,baserad i Italien 1944.Började blada i Mikael Forslunds J 11-bok och hittade ngt. som fick mig på andra tankar,nämligen en svensk J 11,väldigt vinterkamoflerad,på skidor och baserad i Kiruna.Det är ju nästan på hemmaplan! Vill ställa två frågor :Bengt och Micke,ni har gjort ett J 11 ark i 1/48,där ni har med allt och då undrar jag om det är med röda siffror (1:a div.F9 hade tydligen röda siffermarkeringar på helt vinterkamoflerade maskiner)? Teoo eller ngn. annan "svenskbyggare",vart kan man få tag på en skalaritning,1/48, av J 11:ans skidor? MVH AJ.
|
|
|
Post by Micke on Jun 18, 2005 11:41:51 GMT 1
Tjena! Jag har för mig att vi inte la några röda "nuffror" på J 11s dekalark men jag kommer inte ihåg varför vi tog detta beslut - Förmodligen var vi inte helt övertygade om att 1:a div. F9 faktiskt använde röda siffror (ska försöka hitta orsaken bland våra mejl). Skidor: Ett tips (som dock kräver litet arbete) är att kontakta Anita Sundgren på FV-Mus. Bibliotek i Lindköping. Hon sitter på allsköns dokumentation och bör även ha J 11 och dess skidor i sin samling. Tänk på att B 5 och J 9 också hade samma typ av skida. Tyvärr har jag själv ännu inte sett någon ritning av denna typ men det borde finnas i reservdelslistorna för dessa flygplantyper. Micke
|
|
|
Post by aj on Jun 21, 2005 16:03:26 GMT 1
Ajajajaj!Dumdristigt nog,så försökte jag i min enfald att karva ut ett par skidor i plastickcard, men lyckades bara med att stoppa skalpellen med tummen.Blodvite och massor med fula ord .Är dock fortfarande inne på att bygga en svensk J 11,men med hjul (för säkerhets skull)Har ni herrar på Benmik ngt. J 11 dekalark 1/48 på lager? MVH Aj
|
|
|
Post by Micke on Jun 21, 2005 16:14:29 GMT 1
Det borde Bengt kunna ordna pronto (dekalarket. fingret får du fixa själv).
|
|
|
Post by Bengt on Jun 21, 2005 17:04:31 GMT 1
På lager finns aldrig något, allt som levereras är nytillverkat. Men nog ska du kunna få ett J 11-ark.
|
|
|
Post by newsoft on Jun 21, 2005 19:34:24 GMT 1
Jaha! Det är därför du kallar dig aj? Hehe.. Sorry.. ;D ;D ;D
|
|
|
Post by aj on Jun 21, 2005 23:53:30 GMT 1
Ja,äntligen avslöjad,tummen upp i högläge!Vi kanske borde utse"Årets modellskada" i föreningen,förslagsvis med en rejäl plåsterrulle och plastsax som 1:a pris. Jag tror inte på ngn. "Nollvision" när det gäller oss modellbyggare,det kommer vi aldrig att uppnå pga. alla lim o thinnerångor. Bengt, direkt från ugnen,kan man säga!Baka ihop ett ark till mig,återkom om leverans o betalning. MVH Anders.
|
|
|
Post by Bengt on Jun 22, 2005 0:23:50 GMT 1
Jag tar med ett nästa gång jag åker in till stan, leverans i brevlådan alt. till hemmavarande familjemedlem.
|
|