Jon
Full Member
|
Post by Jon on Mar 26, 2005 19:55:47 GMT 1
Jag ville testa att göra Ablative Cover på en GBU-12, fråga mig inte vad exakt ett Ablative Cover är och vad det har för funktion!?? Det ända jag vet är att det är en skrovlig ytbeläggning som ser cool ut och att det bara är flottan och marinkåren som använder bomber med denna beläggning. Jag såg i en artikel i Tamiya Modeling News att författaren gjorde en ytstruktur på en 1/32 JADAM till Tamiyas F-16, han använde Gunze’s Mr Surfacer 500. Jag har också sett att det använts till anti-halkytor på stridsvagnar. Så jag tänkte testa att spreja Mr Surfacer 500 på en 1/48 bomb och se om man kan få till en effekt som ser hyfsat skalenlig ut? Det här är det jag ska försöka återskapa. Det här är de material jag använde. •Min gamla singel action Badger spruta •Gunze’s Mr Surfacer 500 •Tamiya tejp •En GBU-12 från Hasegawa’s vapensats D Jag började med att lätt rugga upp ytan som skulle spacklas med en nagelfil. Sedan maskerade jag guidance kitet och fenorna. Sedan målade jag bombkroppen med Mr Surface500. Jag använde outtunnat spackel direkt i sprutan, kompressorn var satt till ca 2 bar. Målningen/spacklingen gick lite stötvis, man fick peta bort spackel som satte sig runt färg nozeln (ungefär som när man målar med Aeromaster). ;D Rengöring med T-röd och interdentalborste fungerade ok. Jag provade också med aceton med det fungerade inte alls. Avmaskad och redo för målning. Slutsats: sprutmålning av Mr Surfacer 500 fungerar bra utan allt för stor ansträngning. Vill man förtunna den eller att man blir missnöjd med spacklingen går det bra att ”tvätta bort” med T-röd. Glad Påsk Jon
|
|
|
Post by Micke on Mar 26, 2005 20:39:38 GMT 1
Snyggt jobbat Jon! Jag gillar verkligen dessa små experimentfeatures här på forumet.
Då jag inte heller vet vad "Ablative Cover" betyder, och eftersom jag avskyr att inte veta så försökte jag kolla up detta. Någon direkt förklaring hittade jag inte men "Ablative" dök upp i liknande sammanhang med betydelsen:
Ablative shield: A shield made of material that vaporizes when heated, absorbing thermal energy and protecting the shielded object from heat damage.
Ablative shock: A mechanical shock wave at the surface of an object exposed to intense pulsed electromagnetic radiation. A thin layer of the object's surface violently and rapidly boils off; the resulting vapor suddenly exerts pressure against the surface, generating a pressure wave at the surface. This shock wave then propagates through the material and can cause melting, vaporization, spallation, and structural failure of the object.
GLAD PÅSK på dig också!
|
|
|
Post by DCycle on Mar 26, 2005 22:27:20 GMT 1
Hm... det här var ett intressant ämne. Låt oss fundera lite fritt. Första tanken var att den skrovliga ytan skall påverka sprängämnenas egenskaper, men då borde det suttit på insidan istället. Som ni kanske vet så verkar sprängämnen vinkelrät, och har man en sida av sprängkroppen som är konformad, så kommer sprängämnet att få större kraft där (riktat sprängverkan).
Kan det vara för att öka splitterverkan i bomben? En splitterhandgranat är ofta förfragmenterad på utsidan, d.v.s. färdiguppdelad i små rutor (ser ut som ett rutmönster), för att kroppen skall splittras vid detonation?
(lite googlande senare...)
Det som dyker upp på Google i en sökning på "ablative cover" (med citationstecken) består mest i just ett strålningsskydd. Alltså typen värmesköldar som används på rymdfarkoster för att klara av att passera tillbaka in i atmosfären...
To be continued...?
|
|
|
Post by DCycle on Mar 26, 2005 22:44:34 GMT 1
Lite mer googlande och en titt på ett PDF ger mig följande (jag hatar PDF å därför bifogar jag Googles html-variant på samma dokument): 64.233.183.104/search?q=cache:Cb_XJrwMs-AJ:www.ucsusa.org/documents/CM_ch6-9.pdf+%22ablative+cover%22&hl=svAblative är en "low-emissitivity coating", vilket är till för att minska värmesignaturen från bomben. Detta gör att den blir svårare att upptäcka från olika sensorer och således svårare att använda motmedel emot. Jag tänkte klippa in lite citat från ovan nämnda text, men mina föräldras dator som jag sitter vid nu vill hellre göra något annat än att markera texten... Glöm alltså mina tidigare raljeringar om riktad sprängverkan och förfragmenteringar...
|
|
|
Post by Micke on Mar 26, 2005 22:55:04 GMT 1
Motmedel mot en bomb? Kanske det... men vore det inte vettigare om "Ablative Cover" istället fungerar för att ge plattformen (flygplanet) en något lägre radarsignatur... ett slags stealth-light? Det PDG-dokument du hittat verkar tala om "warheads" och då tänker jag på tyngre grejor än en laserguidad bomb. Intressant detta.
|
|
|
Post by Micke on Mar 26, 2005 23:03:59 GMT 1
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 26, 2005 23:13:44 GMT 1
BASERAD PÅ TIDIGARE erfarenheter på US navy carriers, där minst två har varit nära att förloras på grund av brand i vapenlagren, bla USS Enterprise, så kanske den är för att skydda bomberna från värme vid eventuel brand ombord. Tror mig ha läst detta någonstans att Mk 82 familjen är "värmeskyddad" så att den ska vara stabilare en stund längre
|
|
|
Post by Micke on Mar 26, 2005 23:13:55 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Mar 26, 2005 23:15:29 GMT 1
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Mar 27, 2005 16:16:44 GMT 1
Tack för lösningen på frågan! Så här blev slut resultatet. Jag använde Gunze H308 ,Tamiya XF-67 och XF-65. Vashade med vattenfärg, klar och mattlackade. Jag valde att inte använda dekaler dels pga att jag tror inte att det hade format sig så bra efter den skrovliga ytan och dels för att jag inte hade lust att hålla på med dekaler och dekalvätskor. Så jag använde en tuschpenna för att simuler text. Jon
|
|
|
Post by Micke on Mar 27, 2005 16:38:56 GMT 1
Ruggigt bra! Otroligt vad mycket liv man kan få i något så dött som en bomb. Jag gillar verkligen den "simulerade" texten! Hade du inte sagt något så hade jag försökt läsa vad som stod där.
|
|