|
Post by one0wonder on Sept 5, 2005 20:01:11 GMT 1
jag tycker att du fått med spänsten bra iaf....
|
|
|
Post by Braemp on Sept 10, 2005 0:04:11 GMT 1
Grankvistarna är husmossa. Lite tillputsade och målade. Ganska enkelt och i mitt tycke mer likt granar (iallafall svenska) än det som jag tror kallas florist ormbunke, den brukar förekomma som gransubstitut bland dioramabyggare. En växt som är vanlig i blombuketter som utfyllnad. Den finns att köpa på tex buketten.
|
|
|
Post by Micke on Sept 10, 2005 10:44:14 GMT 1
The botaniker strikes again!
Håller med om att mossan liknar granruskor bra mycket bättre än ormbunkarna gör.
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 10, 2005 10:48:32 GMT 1
Vad målar du dem med typ av färg, Lars?
|
|
|
Post by Braemp on Sept 10, 2005 12:07:05 GMT 1
Jag målade dem med Tamiyas OD, och sen en wash med mörkgrön oljefärg. Kvistarna med tamiyas Redbrown. Ett litet problem är att torkar ihop. Nåt tips hur man bevarar gröna växter fräsha? Hårspray, glycerin...??
|
|
|
Post by Micke on Sept 10, 2005 12:30:04 GMT 1
Jag såg ett program på tv för ett par år sedan där en kvinna torkade växter för att sedan fästa dem på silkes- eller mullbärspapper som hon sedan gjorde lamp- och fönsterskärmar av.
Hon hade problemet att växterna förlorade sin färg när de torkades. Lösningen (om jag minns rätt) var att torka växterna i salt. Tydligen suger saltet ur fuktigheten innan färgen hinner blekas.
Kanske inte riktigt vad du letar efter men kanske ett tips?
|
|
|
Post by Braemp on Sept 10, 2005 14:31:10 GMT 1
Nja.. det var mer hur jag ska bevara fukten, färgen spelar mindre roll eftersom jag ändå målar dem.
Lampskärmar av mullbärspapper??? Och jag som tyckte min hobby var knäpp! ;D
|
|
|
Post by Micke on Sept 10, 2005 16:21:53 GMT 1
Kanske ett dopp i Klar golvpolish skulle funka?
|
|
|
Post by Braemp on Sept 12, 2005 2:25:52 GMT 1
I helgen har jag gjort klar två figurer som ska åka halvbandare. Båda är från ett ihopplock från olika figursatser från DML. Officeren har ett huvud som blev över från ett set från Gunze. Eftersom inte mycket av denna kille inte kommer att synas har jag inte varit så noga och överdrivit skuggor och högdagrar. Han ska hålla i ett gevär. På plats, det var lite kul att måla dessa eftersom vissa delar av kropparna kommer att vara i mörker. Då kan man förstärke detta och måla svart. Lite som när folk gör tittskåp, det som inte syns genom glaset... tja det det syns ju inte, så varför anstränga sig. tex så hade tydligen jag kunnat måla han därinne helsvart för han syns inte alls... jaja JAG vet ju att han sitter där (och spelar finns i sjön med tre andra killar, jag lovar) En kille till ska sitta på huven men det är en bit kvar på den figuren. Båda figurerna är målade med oljefärg. Endast vissa detaljer är målade med acryl, epåletter och kragspeglarna exempelvis. Nu när dessa är klara kan jag limma fast kapellet och börja vädra på allvar... weeeeeeee
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 12, 2005 8:47:15 GMT 1
Alltså jag kan inte slita mig från detta underverk. Har suttit och studerat bilderna i ca 30 minuter och blir bara mer och mer imponerad. Grankvistarna är ju mästerverk bara dem. Hade planer igår att gå ut i skogen och plocka några kilon husmossa men det blev dock inte av.
Officeren ser riktigt levande ut. Är han målad med oljefärger?
|
|
|
Post by Braemp on Sept 13, 2005 23:47:00 GMT 1
Joo. Hudpartierna målade med olja+terpentin, övrigt olja+lacknafta. Terpentin, för det torkar mycket långsammare dvs mer tid att blanda ihop färger. Dessutom ger det en anings anings blank yta. Lacknafta för att det ger en matt yta. Små detaljer målade med acryl för att det är lättare att få fina tydliga linjer. Ett penseldrag räcker föra att måle exempelvis kragspeglarna. Färgen på handskarna är på bilden inte riktigt torr, de ska inte vara så blanka.
|
|
|
Post by Micke on Sept 14, 2005 14:24:23 GMT 1
Jag är så j-vla impad över granruskorna. Jag känner ju nästan doften av kåda fast jag vet att det bara är fejk. ;D
Att gubben är snygg goes without saying.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 13, 2006 0:16:22 GMT 1
jahaja, nu ser det ut som sdkfz 250 projektet närmar sig slutet. Vilket inte gör något eftersom jag har en Tiger som ligger och skriker efter att bli byggd. ;D Figurerna på plats ... ...och en bottenplatta som utvecklade sig till ett mindre diorama. Granen är en enkvist som jag misshandlat så den ska se sprängd ut. Sen borrade jag en massa hål och limmade fast kvistar av mossa. De nakna kvistarna är torkade blommkorgar från en växt som jag hittat i ett dike, det har tidigare kommit upp här på forumet och det liknar det som kallas seaweed. Anledningen till att granen är sprängd är att jag inte orkade göra en hel och att det skulle bli opraktiskt med en jättelång gran som sticker upp. Det hände ju också att man ställde in granaterna att brisera i trädtopparna så att man skulle få extra effekt med träsplitter, så helt orealistiskt är det väl inte. Figuren från DML:s "panzer raiders Lorraine" det enda jag bytt ut är huvudet mot ett från hornet, och "rivit" sönder ärmen med hjälp av greenstuff. Jag ville att han skulle se lite extra sliten ut. Han fick också lite längre lugg, greenstuff funkar till det också. Ett litet missöde blev det när jag skulle lacka med mattlack. Jag slarvade och testade inte att skjuta på något oskadligt och givetvis av någon anledning så frostade den sig lite(dåligt blandat, dåligt rengjord spruta, gammal färg. vem vet, jag har kastad den burken nu). Därav lite gryniga ytan vilket syns på denna bilden. Kvar är eventuellt en figur till... ...och några små justeringar, tex så täkte jag försöka damma ner kapellet lite till. Sen så är kråkan i grantoppen lite obalanserad, den är föresten gjord i epoxyputty under några långtråkiga kvällar i Borlänge. Riiiktigt klar blir jag visst aldrig. Just det ja, det ska föreställa en enhet från 11 Pz div, i det absoluta slutskedet av kriget, i de Bayerska skogarna kring Tjeckiska gränsen. Officerarna diskuterar vilken väg de ska ta för att hitta några lämliga amerikanska styrkor att kapitulera för... /B
|
|
|
Post by DCycle on Feb 13, 2006 5:52:51 GMT 1
Helt magiskt bra! Så enkelt, men ändå så otroligt realistiskt och detaljerat... och snyggt.
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 13, 2006 9:08:43 GMT 1
Men fy sajtans va snyggt. Coolt med granarna som blivit utsatta för trädbrisader.
|
|