|
Post by Braemp on Mar 7, 2005 23:29:42 GMT 1
Inredningen målad och allt ihoplimmat. Gjorde ett kammo inspirerat från denna bild. Att det är grönt och gult är en ren gissning. I det sena skedet av kriget fanns det väl inga egentliga regler hur vagnarna målades. Smutsen under skärmarna är en blandning av vitlim och fin sand som jag duttar på underredet innan målning. Det är en sorts grundsmuts som jag sedan kan förbättra efter behov. Det svarta korset är målat genom min favoritmask, tror att det kallas eduard express mask eller nåt liknande. Kom som en bonus i ett etsset. Innan torrborstning lägger jag lite repor så att alla färgerna hänger ihop i slutet. Här har jag bara hunnit med en sida. Övrig märkning kommer att vara registreringsskyltar och 11 pz.div spöke på fronten. Dessa sparar jag till sista omgången av torrborstningen Eftersom de är vita har de en tendens att bli lite för gula av torrborstningen. När jag tittar på bilderna känns det som jag tagit i lite för mycket med repningen men det kommer att finnas gott om möjligheter att reparera eventuella överdrifter. Figurerna som ska vara till vagnen finns på figuravdelningen. /B
|
|
|
Post by DCycle on Mar 7, 2005 23:38:32 GMT 1
Mycket vackert och inspirerande! Jag är ganska sugen på att bygga en till 250... Har planer på ett norskt dio, och vill ha en 250, dock maximalt med MG-beväpning. Vad är det för fabrikat på den modellen du bygger?
|
|
|
Post by Braemp on Mar 8, 2005 0:24:33 GMT 1
Tackar, det är Dragons. Ett diorama från Norge! nu måste du berätta mer.
|
|
|
Post by newsoft on Mar 8, 2005 0:47:06 GMT 1
Nä, ge dig nu, Lars! Det här är bara för mycket..
|
|
|
Post by DCycle on Mar 8, 2005 9:52:55 GMT 1
Tackar, det är Dragons. Ett diorama från Norge! nu måste du berätta mer. Sorry Braemp å alla andra. Sticker in ett litet off-topic på begäran: Jag tycker att jag bubblar upp lite för mkt idéer, men för lite går att genomföra, mest pga ekonomiska skäl, eller att modellerna helt enkelt inte finns. Är för dålig på att scratcha. Idén: Oval bas, sluttande bergvägg. En väg som ringlar sig efter bergväggen, lutande neråt åt höger. Längst till höger slutar vägen med en träbro. Under träbron rinner en bäck/å bakifrån, som viker av åt vänster, nedan för vägen. Några granar ovanför vägpartiet. Miljön skall vara vårvinter, d.v.s. snö och is, men ändå fläckar med blött och bart. Till modellerna: En fordonskolonn ganska tätt ihopträngda (så att jag slipper ha en gigantisk bas). I täten en motorcykelordonans, sedan en 250 och sist en lastbil. Jag är lite i valet och kvalet om bron skall vara sprängd eller ej. Detta påverkar valet av motorcykel, eftersom den då bör vara stillastående. Då jag uteslutande köper modeller från Lekbiten, så har jag givetvis varit å spanat: -Motorcykel. 1) Ordonans+vägvisare från Tamiya. För lätt klädda för att passa in i ett vårdioarma. 2) I den nya sändingen med modeller fanns det två ordonanser, med mer kläder på. Dock så kör de (vilket utesluter den spränga bron). -Sdkfz 250. De flesta som fanns hade någon form av kanon ovanpå. Tror dock att det fanns någon enklare variant. Nu har de iofs fått in greifen, men den har jag redan och vill helre bygga något nytt märke (typ DML). -Lastbil: Den enda jag hittade var en Luftwaffevariant som jag ratade på stående fot... men efter lite funderingar så visst - klart att den skulle fungera. En eskorterad underhållstransport till någon av flygfälten? Prislappen låg i överkant. 450 spänn tror jag. (jag e snål) Att konstruera granarna blev en tankeutmaning för mig. Har funderat vilka varianter man kan göra, men inte kommnit fram till något vettigt. 1) Flaskborste. Nackdel: Grenarna blir för enkla - vill ha spretande flerdelade grenar. 2) Göra ståltrådsstomme precis som när jag gör lövträd och klä med spackel. Barren görs av statiskt gräs. Dock har jag inte hört talas om någon annan som testat denna metod, och jag är tveksam till hur realistiskt det blir... 3) Göra tallar istället, med metoden blompinne och floristormbunkar (hur man nu fixar sådana) Enligt denna teknik www.digitaldioramas.com/2002/issue5/dd_pinetrees.htm som verkar vara rätt så realistisk & effektfull. Vill belysa något med den norska motståndsrörelsen under ockupationen. Har dock gjort väldigt lite (läs: i princip ingen) research på ämnet. Därför tänkte jag låta bron vara sprängd. Dioidén dök upp eftersom jag är sugen på att testa ett vinterlandskap, göra granar, lite mer exotisk terräng, och som sagt - är sugen på att bygga en 250, och en lastbil... Men som sagt - tusen järn i elden - tusen andra intressen som också vill dela på min ekonomi... så jag får ta en sak i taget. Däremot lutar det att jag köper nån 250 redan idag.
|
|
|
Post by Braemp on Mar 8, 2005 11:08:53 GMT 1
Låter mycket intressant. Påminner lite om öppningsscenen i "hjältarna från telemarken" men där tror jag det är en sdkfz 222 som kör kolonnen. Motorcyklar finns det från Tamiya och från Italieri. Köp italieris eftersom tamiyas är crap. Itaieris brukar dessutom vara billigare... Italieri gör också några fina lastbilar som inte alls brukar vara dyra, kolla efter deras Opel blitz. Tamiya har gett ut några av Italieris modeller under sitt eget märke. Akta dig för dessa om du inte har vunnit på travet och har möjlighet att kasta hundralappar på folk. Sånt ris att göra granar av finns gott om på tex Mias lustgård. Gå längst in till snittblomsavdelningen där har de radat upp diorama tillbehören . /b
|
|
|
Post by DCycle on Mar 8, 2005 17:04:08 GMT 1
Inköpt i dag: -Dragon Sd.Kfz 251 Ausf.D (3in1) [6233] -Dragon Winter's Onset Near Moscow [6162] Får se vad som kan göras av detta. Figurerna var dessutom på 50% vilket vi upptäckte först i kassan. Braempa leder vägen med bygget - jag imponeras och inspireras! /Danne
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 8, 2005 21:11:23 GMT 1
Man tappar bara andan över hur snyggt det är, Braemp. Ändå är den bara på första målningsstadiet. Lär bli ännu en vinnare. Det är bara att tacka och ta emot för inspirationen!
|
|
|
Post by Braemp on Mar 10, 2005 18:12:11 GMT 1
Fas tre eller kanske fyra i målningensarbetet. Torrborstning påbörjad. Det syns inte så stor skillnad på dessa bilder men jag har gått över den två ggr. Tunna, tunna lager är melodin. Märkningen är också ditsatt. Gnuggisar! Det fina med dessa är att det går ruskigt snabbt jämfört med att sätta på vanliga dekaler. Inget tråkigt arbete med att måla blankt eller trilskas med silvring, å inte behöver man vänta på dekalvätskor som ska torka etc. Gnugga bara fast sen är det klart! Divisions symbolen kommer från MIG och Nummerskylten från Archer. Nu väntar nästan det roligaste... Washerna. Det är nu alla detaljer ploppar ut lyfter på hatten! -Tjena mannen! Lyset, ett Notek lyse i orginalet är utbytt, enligt bilden jag använt som inspiration. Det nya, ett Bosch, kommer från tamiyas "On vehicle equipment". Massa fina verktyg och diverse attiraljer som är ruskigt prisvärt. Enligt min mening de bästa injektionsgjutna verktygen som finns (och definitivt ett måste i alla TyskWWIIpansar byggares reservdelslåda). Plattformen det sitter på och de små runda fästena är gjorda av aluminium tillbockat med hjälp av en pincett. Verktygsklämman och de små kedjorna från Aber. Ljuddämparen har fått en omgång av min lilla rustadremel med en liten fräs påmonterad. Lägg märke till den vita ploppen gjord av trälim, en av den mest användbara och billiga produkt att använda i vår hobby. Aber står för verktygsspännena, den yxan ska sitta i från Eduard och de övriga är gjorda av aluminium (från ett värmeljus) Inredningen: /B
|
|
|
Post by Micke on Mar 10, 2005 21:29:45 GMT 1
GNUGGISAR!!! Ska du ta levebrödet från munnen på hederligt ALPS-arbetande folk? Slyngel! ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 10, 2005 21:34:12 GMT 1
Du får det att låta och se så enkelt ut, Braemp. Snälla fortsätt lägga ut sådana här bilder och tips. Finns mycket att lära av dig. You may pimp my ride anytime, dude.
|
|
|
Post by newsoft on Mar 10, 2005 22:00:53 GMT 1
Men Lars, din smurf. Skall du ner och sopa banan på Open med en halvbandare igen? ;D
Jag får ungefär samma vördnadsfulla känsla som i Domkyrkan.
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Mar 13, 2005 21:26:46 GMT 1
Jag har länge gått och suktat efter en Sd.kfz 250 neu till ett ännu så länge hemligt projekt. Blev ännu mer sugen att skaffa en när man ser bilderna. Otroligt fin!
|
|
|
Post by Braemp on Sept 4, 2005 23:13:55 GMT 1
Och lite har jag fått gjort på denna också. Ett experiment med att få till bra grankvistar. Nja jag är inte helt övertygad, inte riktigt nöjd. jag får inte till tyngden i dem. Måste nog ut i skogen och studera IRL....men jobbar vidare. Lite repor... /B
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 5, 2005 7:56:46 GMT 1
WOW!!!!!!!!!
Rigtigt najs. vad har du gjort grankvistarna av?
|
|