|
Post by aj on Feb 16, 2005 23:48:30 GMT 1
Dekaler på plats
|
|
|
Post by aj on Feb 16, 2005 23:54:19 GMT 1
|
|
|
Post by aj on Feb 17, 2005 0:00:17 GMT 1
|
|
|
Post by aj on Feb 17, 2005 0:14:05 GMT 1
Hej o hå,lyckades ta bort några gamla bilder i förra inlägget,vet ej hur.Ha tålamod med mig. Som sagt,dekaler på plats.Så här tror jag att maskinen såg ut den 25/3-45,då E. Lemmel från 12/JG5 lyckades skjuta ner sin första P-51 Mustang norr om Bergen,Norge.Kvar är några lager lack o nedsmutsning.Hoppas vara klar till den 25 mars med modell o dioramaplatta MVH AJ
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 17, 2005 7:39:38 GMT 1
Fasikens så najs! Gillar speciellt färgen på noskonen.
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 17, 2005 8:45:45 GMT 1
grooovy ..... den ser fin ut... undrar om man vågar sig på d9an
|
|
|
Post by Bengt on Feb 17, 2005 9:48:43 GMT 1
Jag är imponerad över hur du lyckats med färgöverensstämmelsen mellan målad blå och dekaler.
Jag antar att du kommer att avbilda öppen huv, därav följdfrågan - hade han kvar spännfjädern till antennen?
|
|
|
Post by aj on Feb 18, 2005 0:04:32 GMT 1
Bengt,det här har jag grunnat på.Är spännfjädern den lilla trekanten (usch o fy) som sitter på huven, där antennkabeln går in?Tänkte först ha huven stängd pga att jag var osäker på spänd eller slak antennkabel.Har kvar trekanten på huven.Innebär det att jag kan ha huven öppen samtidigt som kabeln är sträckt? MVH Anders
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 18, 2005 0:17:46 GMT 1
Är det den tidigare huven så är vajern mellan huv och roder alltid sträckt medan den mellan vajer och kropp bara är sträckt vid stängd huv( vad jag vet) Är det den senarehuven så är vajern mellan huv och roder bara sträckt vid stängd huv och den mellan vajer och kropp är sträckt vid stängd huv. Du skrev trekant så jag tippar på tidig huv och då finns det en hel massa trissor och sånt under plexit som håller vajern sträckt mvh johan
|
|
|
Post by aj on Feb 18, 2005 0:34:26 GMT 1
Tack Johan för upplysningen.Har jag fattat det rätt:Tidig huv,öppen,då är kabeln sträckt,medans den kabel som går ner i flyplanskroppen strax före stjärtfenan är slak? MVH Anders
|
|
|
Post by Bengt on Feb 18, 2005 1:44:08 GMT 1
Om någon vet bättre så rätta mej gärna, men så här har jag fattat.
Alla A och F-modeller levererades med antennsträckare monterad, till och med A-9. Sedan var det upp till pilot och mekaniker att låta vara kvar eller plocka bort. D-9 däremot hade ingen sådan gizmo.
Vajern ner till radioutrustningen kan gärna vara lite halvslak.
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 18, 2005 9:07:39 GMT 1
Antennsträckaren var en integrerad del av den äldre huvmodellen och jag har inte sett någon bild med en äldre huv och slak.......lina Den nya huven kom först på hösten 44 i någon större utsträckning, man kan förmoda att lite fältförsök funnits tidigare D-9or med äldre huv har på dom bilder jag sett sträckt lina.
|
|
|
Post by aj on Feb 18, 2005 9:12:05 GMT 1
Tack Johan o Bengt,för att ni redde ut mitt problem,huven kommer att vara öppen. MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Mar 3, 2005 18:36:20 GMT 1
Äntligen klar.Kanske lite "Over-kill" ang. vädringen men jag är nöjd.Har lärt mig nya metoder under byggets gång.Nu väntar byggandet av bottenplatta. MVH aj
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 3, 2005 21:37:40 GMT 1
Gnhhh! Jag vill se den där i verkligheten! Går det att på något sätt få fram lite skarpare bilder tro?
|
|