|
Post by one0wonder on Feb 17, 2005 8:44:19 GMT 1
scriba mr surfacer låter vetigare faktiskt
|
|
|
Post by Braemp on Feb 17, 2005 9:35:15 GMT 1
Kan bara säga att jag nu helt plötsligt vill bygga en Tiger II... Inspirationen är total, du har absolut lyckats övertygande med etz-zimmerit.
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 17, 2005 10:01:27 GMT 1
Blev ju hur bra som helst med Zimmeriten. Blir själv också sugen på att bygga (ännu) en Königstiger.
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 17, 2005 20:48:21 GMT 1
I dag blev det bara lite rensning av gjutkanalen på ena resinkylaren. Skall försöka måla båda kylarna i morgon och testa dom på jagdtigern för ev foto.
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 6, 2005 13:15:40 GMT 1
blev bara skit av målningen av kylare och fläkt.. . detta tog musten ur mig lite... Men nu så har jag börjat limma fast verktygshållarna på ovansidan och annat ets som inte stör zimmeriten. by the way .. . jag har nu rivit bort det mesta av zimmeriten, detta för att löda flera grejor när jag väl börjar löda, (sidopansaret) och för en bättre passform (fronten)
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 14, 2005 19:22:37 GMT 1
löda på zimmerit yta är inget för amatörer som mig verkar det som. Någon som vet vart man köper lödtråd? i stan ... förutom C.O och OBS deras minsta är lite väl grov tycker jag. Blir svårt att dosera bra. Men ett fäste fick jag dit iaf
|
|
|
Post by Micke on Mar 14, 2005 22:00:20 GMT 1
Det borde väl finnas någon TV-reparatör som har rätt grejor? Kolla Gula Sidorna.
|
|
|
Post by Braemp on Mar 15, 2005 23:43:20 GMT 1
Använder du en lödkolv? Då är det jobbigt, jag vet de som lägger på en klick lödtenn på detaljen som ska lödas först sen håller den på plats och värmer upp stycket så det smälter. Men jag använder en sån liten blåslampa eller vad man nu ska kalla det. En mojäng med en tändare som ger en fin liten låga. Finn ett otal varianter på CO (jag köpte den billigaste). Pensla lödvattnet på de ytor som ska lödas, Sen skär jag lös små flisor från lödtråden lägger de på plats, behövs verkligen inte mycket av den varan. Med en snabb upphettning med blåslampan löder jag sen ihop bitarna. Lödtennet lägger sig då så fint där jag behandlat med lödvattnet.
Lite försiktig bör man dock vara eftersom lödtennet kan sprätta iväg om det finns mycket lödvatten som förångas. Skyddsglasögon rekomenderas för icke brillormar.
|
|
|
Post by Bengt on Mar 16, 2005 2:17:46 GMT 1
Skyddsglasögon rekomenderas för icke brillormar. Och för den som har plastlinser i sina bågar!
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 16, 2005 13:30:08 GMT 1
jodå ... jag har en liten billig blå från CO Skäms lite att jag inte kom på det där med flisor av Lödtråden. Vad rekomenderas för pensel till lödvattnet. Har hittils tagit upp med pincet och sedan aplicerat eller vad man ska säga. Sedan använder jag blött papper för att isolera gamla lödningar från pågående... verkar funka sådär. Plus att jag visst smälte spaden som skulle fast i fästena jag löde. Den låg lite nära. Hade den som "mal" för avstånden osv Ska köpa en så kallad dubbingnål på Blixt snart för att hålla fast med
|
|
|
Post by Braemp on Mar 16, 2005 15:31:33 GMT 1
Ok min är grön... ;D. Jag köpte även ett sånt ställ med två klämmor och ett förstoringsglas samt en påse krokodilklämmor. Båda är oumbärliga när jag löder. Jag har hört talas om isoleringspasta?? Men jag brukar försöka klämma fast tidigare lödningar med krokodilklämmorna så de inte lossnar.
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 16, 2005 22:05:39 GMT 1
krokoklämorna ... vart finns dom?
|
|
|
Post by Braemp on Mar 17, 2005 10:26:12 GMT 1
Hylla 49 på CO.. Nä allvarligt de har byggt om där så jag vet inte riktigt vart de har dem nu. De är dock inte helt idealiska eftersom dels har de tänder-därav namnet krokodil, sen nyper de lite onödigt hårt ibland . Det finns säkert speciella klämmor för lödning. Har inte lyckats lokalisera de bara. Men krokodilklämmor funkar så länge. Sen får du så många för några tior så du blir glad. ;D
|
|
|
Post by DCycle on Mar 17, 2005 12:39:02 GMT 1
De är dock inte helt idealiska eftersom dels har de tänder-därav namnet krokodil, sen nyper de lite onödigt hårt ibland . Borde det inte gå att linda lite folie runt klämman för att minmera "bitmärkena"?
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 17, 2005 14:55:19 GMT 1
det går nog att avtanda dom på något sätt
|
|