|
Post by Braemp on Sept 4, 2005 23:02:03 GMT 1
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 4, 2005 23:08:08 GMT 1
|
|
|
Post by newsoft on Sept 5, 2005 7:43:43 GMT 1
Indeed! Annars är det väl bara att hälsa Lars med ett "Klaatu Barata Niktu!" Jäg häpnar över basplattan.
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 5, 2005 8:00:51 GMT 1
Men h*vete vad snyggt Lars! Att se dina byggen är som värsta dopingen för byggsugen.
Vad har du gjort teglet på basplattan av?
|
|
|
Post by Braemp on Sept 5, 2005 11:54:41 GMT 1
he, jag och Gort tackar och bockar...
Själva kullerstensgatan är av resin, såga till och kläm ner i en fotoram. Tegelstenarna är nån sorts gipsliknande material (från Plusmodel om jag inte missminner mig)inköpt vid tillfälle för några tior. Gräsliga i färgen men det går att ordna som det visar sig längre ner. Nu kommer receptet.
Först blandar vi spackel, trälim, grus och sten,( jag har plockat på mig små bitar av betong från något rivningshus som jag brukar mosa ner). Denna smet lägger vi i lämpliga små högar. Peta dit de små tegelstenarna här och där. Även om det var billiga vill vi ju inte slösa med dem... Sen krossar vi (eller jag ber ju givetvis Gort göra jobbet) riktiga tegelstenar, dels lite grovt dels mycket fint. De grövre delarna sprider vi över basen och fäster med utspätt trälim. Nu kommer det finurliga. Med det finkrossade tegelstenspulvret som är ungefär som... just det pigment, målar vi stenarna och sprider generöst med det över hela basen. Vi säkrar pulvret med mattklarlack och ger det hela några washer för att ge djup. En sista finputsning med pastellkritor. Inget svårt alls bara ruskigt kladdigt och kul. ;D
(ett easter egg: Klatuu, barata och Niktuu är namnen på tre av Jabba the huts killar)
edit: Joo det är sant jag BRUKAR mosa ner rivningshus... not ;D
|
|
|
Post by Micke on Sept 5, 2005 14:32:02 GMT 1
King! Har du fått någon användning för referenserna jag hittade?
|
|
|
Post by Braemp on Sept 5, 2005 16:25:21 GMT 1
Absolut! Den var guld värd! Jag gnetar på med en liten jeep också mellan varven, ska bara ta lite bättre bilder och lägga upp snart.
|
|
|
Post by newsoft on Sept 5, 2005 17:56:14 GMT 1
Hehehe.. Syftningsfel rules!
|
|
|
Post by Braemp on Sept 14, 2005 2:42:22 GMT 1
I can drive a taxi, I can drive a car, I can ride shotgun and I can smoke cigarr.... Fresh from the factory, otäckt mycket blänk från våt färg, mycket men på några dagar torkar det. Ansiktet målat med olja och det övriga är bara grundat med tamiyas Acryl. En rem till hans Thompson av kaviartub. Ciggaren av varmdragen tapp. /B
|
|
|
Post by newsoft on Sept 14, 2005 7:37:38 GMT 1
Jo, tillverkningskostnaderna sjönk dramatiskt när man började tillverka Thompson SMG av kaviartuber.. Tyskarna blev Feldgrau av avund.. Moahahaha!!! P.S. Det ser förschmaulgepngghh bra ut, Lars! Keep it up!
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 14, 2005 8:46:24 GMT 1
Fasen, det är synd att man inte äter kaviar. Men det kan nästan vara värt att börja med tanke på hur bra det blev.
|
|
|
Post by Micke on Sept 14, 2005 14:21:12 GMT 1
Du behöver inte äta kaviar Krille - Det går lika bra med räkost, majonäs (sorry Johan) eller pepparrot.
|
|
|
Post by Braemp on Oct 30, 2005 21:08:42 GMT 1
Jag fortsätter med snigeltakt framåt men tillslut så blev en kille klar... Målad med oljefärg på acrylfärgsbas... Det sista som ska göras är att skita ner dojjorna och kläderna lite med pastellkrita. Jag har inte använt någon mattlack, vilket inte behövs eftersom när färgen torkat (vilket kan ta en vecka med oljefärg) inte är tillstymmelse till blank. Det är lite lustigt eftersom det verkar vara olika varje gång. Gradbetäckningarna är målade med tamiyas acrylfärg eftersom acryl eller humbrol är mycket lättare att få skarpa avgränsningar och täcker med bara ett penseldrag, även vitt på mörkarebakgrund. Det var Mr shotgun, nu är det bara herr chauffööör kvar. Men jag har gjort det värsta(eller roligaste, hur man nu ser det): Målat huvudet. Jag brukar börja där eftersom om det A) går bra; får energi att fortsätta med resten. B) går dåligt; kan lägga ner utan att ha målat allt annat i onödan . Dessutom är ansiktet och huvudet det viktigaste att få någorlunda bra. Det är ju där mycket av karaktären sitter. Byxor och annat kan man fuska rätt friskt med. Jag har försökt fånga det lite schabbiga som var rätt vanligt i de filmer jag såg som barn. Då var alla amrikanerna blå i ansiktet av skäggstubb och hade spännena på hjälmen oknäppta. Huruvida de var det i verkligheten...?? Det ser coolare ut iallafall. Har har det visst fastat ett dammstrå på näsan..
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Oct 31, 2005 1:41:19 GMT 1
Snyggt jobbat ! Skulle vara lite kul med någon bild på hur instrumentbrädan blev efter att du fixat med photoshop
|
|
|
Post by Braemp on Oct 31, 2005 14:14:10 GMT 1
Ja nu är den inte klar eftersom jag har haft strul med min skrivare. Men faktiskt så hittade jag igen mitt USB minne (låg i vinterjackan) så nu kan jag ta med mig lite material till jobbets skrivare istället. Så inom en snar framtid...
|
|