|
Post by Braemp on Feb 11, 2005 9:28:17 GMT 1
Ett nytt projekt påbörjat, fick ett paket från Accurate Armour, i det fanns Skybows Dodge WC51 weapons carrier eller beep som den också kallas. Inte så mycket att fundera på bara att sätta igång. Vis av mitt tidigare jeep bygge så tänker jag inte heller denna gång bygga en exakt kopia med fungerande gångjärn till handskfacket utan hålla mig ootb (out of the box) i det längsta. Några små detaljer har jag nog tänkt byta ut så helt botad från AMS (advance modelers syndrome) är jag inte riktigt ännu, nåja Rom byggdes som bekant inte på en dag... Beepen, är i princip uppdelad i tre delar motor/chassi, förarhytt och flaket. Motorn är förövrigt otroligt fin, men eftersom jag inte tänker öppna huven så fuskar jag och struntar i att sätta ihop mer än det som syns, Curbside kallas det visst, det har Håkan lärt mig. Mycket fin detaljering under, synd att inte mycket av det kommer att synas sen. Det finns möjlighet att välja på olika varianter: med eller utan winsch och med eller utan .50 Kalibers MG. Jag har byggt den utan winsch. En sak som jag tänker göra något åt är mätarna, Inga dekaler följer med och att bara måla dem svart ser lite ... odetaljerat ut. Men lite arbete i photoshop fixar detta. Visst var det en bra bild att illustrera detta /BRaemp
|
|
|
Post by Micke on Feb 11, 2005 9:37:41 GMT 1
Gudis då, vad det byggs!
Eh, det är lite väl tidigt på morgonen för mig så hjärnan har inte riktigt kickat in än... Fordonet ser bekant ut - Är det så att WC51 användes som dragfordon i svenska Flygvapnet?
Det ser iallafall väldigr trevligt ut. Tack för "in progress"-bilderna.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 11, 2005 10:50:40 GMT 1
Alldeles riktigt. Den köptes in i ett stort antal av svenska Armen och fick namnet Tbg M/46. Jag diskuterade med Theoo angående att göra just en Flygvapen variant av den. Jag köpte "Den gula divisionen" häromdagen. I inledningscenerna kryllar det av slika bilar. Plocka bort reservdunkarna på högersida och sätt dit en eldsläckare, släng på några backspeglar och vips så var det Flygvapnets version.
|
|
|
Post by Micke on Feb 11, 2005 11:14:46 GMT 1
Ahh... Typ såhär då? Hmm... var får man tag på en Vampire i 1:32? ;D
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 11, 2005 11:15:39 GMT 1
Vad kan man annat säga än: ÜBERCOOOL!!!
Vilka snygga detaljer det är på den lille rackaren.
Kommer du använda M2:an?
|
|
|
Post by newsoft on Feb 11, 2005 13:35:24 GMT 1
Haha.. nu är det distriktsmästerskap i fartbyggar-VM igen. ;D Det är så otroligt fina gjutningar i den där så jag börjar misstänka att det är samma sydkoreanska gjuteri som har gjort Accurate Miniatures flygplan, för visst var det en Koreansk firma?
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 11, 2005 14:24:49 GMT 1
det ryktas att samma firma gjuter åt revellmonogram och airfixheller. resultatet är störst beroende på formmakaren
|
|
|
Post by newsoft on Feb 11, 2005 14:48:26 GMT 1
Ja men det stämmer nog. Jag tycker man kan se klara likheter mellan t ex RM's F-15 E, Airfix Lighning och AM's modeller. Jag vet inte om det är att det är samma plast också.. Nåja, nu är vi lite OT. Beepen är grymt fin iaf..
|
|
|
Post by Braemp on Feb 13, 2005 17:02:00 GMT 1
Tja jag vet inte vem det är som gjöt åt Skybow men genier är de i allafall. Det finns dock alltit utrymme för små förbättringar. Här är fästgrunkor till vindrutan som jag bestämde mig för att snygga till den övre är Fixad den undre orinal. Det svåraste blir att få loss dem från gjutstammen utan att sabba dem. Förmodligen hade det varit nog så enkelt att böja till nya av tunn tråd, men är det OOTB så är det! Jag har i princip byggt ihop allt under helgen. Det enda extra jag kommer att hänga på är små kedjor till baklemmen.
|
|
|
Post by newsoft on Feb 13, 2005 17:14:46 GMT 1
Men OMG!!! Vill se mer!! ;D
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 13, 2005 17:28:20 GMT 1
Precis. Vill se mer!
|
|
|
Post by Braemp on May 10, 2005 22:43:25 GMT 1
Precis som den förra modellen från Skybow så finns det egentligen inte mycket att säga. Det är enkelt att bygga ihop den, kräver inget extra utan blir en toppmodell ur lådan. Jag valde att smutsa ner den lite mer än M38:an, denna bil är nämligen på väg i ilfart till Berlin, den har bara stannat ett tag för att hitta ett sätt att ta sig över Rhen.. Kvar är att lasta den med grejor och lite detaljmålning, tex handtagen på .50 Mg:n och att limma dit verktygen. En bottenplatta ska också tillverkas och några figurer tänker jag försöka ordna till. DML har lyckligtvis ett lovande set på gång.
|
|
|
Post by Tandapan on May 11, 2005 8:18:25 GMT 1
Lysande bra. Oj vad bra det blir när man fotar dem utomhus också. Vad har du för idéer om figurer? Ska du använda Dragon's nya eller?
|
|
|
Post by Krilleman on May 11, 2005 8:36:47 GMT 1
Fasiken vad bra den blev. Ser fram emot den med gubbar och grejs å sånt.
|
|
|
Post by Braemp on May 11, 2005 12:32:26 GMT 1
Ja det lutar åt att jag väntar in DML set "Remagen bridge 44" eller något sånt, ska komma i sommar. Dels verkar de passa till den scen jag tänkt mig, och dels är faktiskt så att de senaste figurerna från DML är av sådan hög kvalitet att det känns lite oekonomiskt att inte köpa sex till priset av en resingubbe. Det jag pratar om är dessa:
|
|