|
Post by Tandapan on Mar 6, 2005 11:46:31 GMT 1
Man tackar, Braemp.
Jag undrar bara hur pass inkorrekt den bortnötta/blötta vita kalkfärgen är. Jag har inte sett något foto på någon vagn som har sådana där nötningar utan de ser helt annorlunda ut, vilket vållar mig lite sömnlöshet. Nåja, jag får väl skylla på att jag tagit mig lite artistisk frihet.
I dag har jag tänkt försöka få dit lite "skit i hörnen" i vagnens inandöme. Ska prova med lite utspätt vitlim i hörn och veck på golvet och sedan stöta lite oregano och kattsand i en mortel och smeta in det försiktigt. Dessutom behövs det väl en massa lera inne i bandaggregaten kan jag tänka.
Önskar jag hade en klarare plan för hur en basplatta ska se ut men jag har rätt vaga idéer. Ska kolla igenom de eminenta pansarböcker jag fick i present och se om det går att hitta något matnyttigt.
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 6, 2005 16:08:29 GMT 1
Gjorde lite jord och stuff av kattsand och pizzakrydda och sprinklade i kupén på detta lyxåk. Vitlim med vatten för att fästa det. ...och lite lätt där framme. Edit 1: Ville inte övergöra det, så det är inga mängder jord som kastats upp på fronten, men lite + några löv som blivit kvar. Började också dynga ned inne i bandaggregatet med hjälp av ovan nämnda metod. Ser lite för jämnt ut på bilden, men dels så ska jag dit med lite mer, dels så ska det ju in lite snö framöver också. Ser rätt bra ut med hjulen ditsatta. Edit 2: Glömde skriva att leran inte ska vara den färgen förstås, utan ska målas senare.
|
|
|
Post by Braemp on Mar 6, 2005 22:55:35 GMT 1
Wow! Ingen dålig kryddblandning det där!Sprätter du på det med en pensel eller duttar du dit det?? Hittade en vitmålad nästan marder, åtminstone samma chassi. . Men det kanske kan ge lite inspiration till bottenplattan.
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 7, 2005 18:56:10 GMT 1
Jag duttade vitlim blandat med vatten där jag ville att ler- och kryddblandningen skulle fastna och sedan hällde jag blandningen bara rakt på och skakade lite lätt på vagnen och då fastnade det prima.
På bilden ser det faktiskt ganska fult ut. Ni får tro mig när jag säger att det ser bättre ut i verkligheten. Sand- och kryddblandningen är inte lika gul IRL som på bilden heller utan ser ut mer som torkad ljus lera. Jag är lite förvånad över att det funkade så bra. Nu måste jag bara skriva upp att jag ska köpa "snö" på affären nästa gång.
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 20, 2005 15:00:10 GMT 1
Hejhopp, nu har det klarlackats, dekalerats och washats lite här hemma. Oljefärger är verkligen roliga! Har även gjort lite längsgående skrapmärken men försökt hålla det någorlunda subtilt. Den är nog "övervädrad" hur som haver, men kul är det att måla i alla fall. Dekalerna ska förstås nötas och vädras de med, så att det syns att de täckt över dem när white-washen gjordes. Jag borde ha målat och dekalerat i en helt annan ordning men man lär sig av misstagen...
|
|
|
Post by Micke on Mar 20, 2005 15:13:20 GMT 1
'bannat snyggt!
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 22, 2005 0:42:49 GMT 1
Jag har experimenterat lite med "äkta" white-wash bestående av vatten, pulvriserad vit kalkkrita och lite diskmedel och applicerat sörjan med en bit skumgummi. Jag skulle behöva lite feedback på om ni tycker det ser någorlunda godtagbart ut eller helt åt skogen. Gissar att det är ljuset som spelar ett litet spratt, för på fotona så blir den vita washen väldigt markant medan den är mer nedtonad i verkligheten. Fördelen med den här metoden är i alla fall att om man inte är nöjd så är det bara att väta en Tops och ta bort washen. Naturligtvis ska den göras mer noggrann om jag bestämmer mig för denna metod, så det här är väl mest en testrunda endast utförd på överdelen av chassit. Come on. Hit me!
|
|
|
Post by newsoft on Mar 22, 2005 9:48:31 GMT 1
Jag tror du har kommit på något där... Fortsätt med detta experiment säger jag bara.
|
|
|
Post by Micke on Mar 22, 2005 12:00:41 GMT 1
Hmm... det ser en aning för vitt ut i mina ögon. Förmodligen är det skaleffekten som spökar eller möjligtvis rådande ljusförhållanden i samband med digitalfotograferingen. Själva tekniken verkar dock sund - Det ser ut som vitkalkning!
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 22, 2005 14:11:47 GMT 1
Ja, det ser för vitt ut på bilderna. Även liiiite för vitt ut i verkligheten.
Tror det kan vara att den matta vita färgen reflekterar annorlunda än underliggande yta när man fotar. Jag får ta och försöka lägga något filter över med extremt utspädd färg så kanske det ser bättre ut.
|
|