|
Post by Tandapan on Feb 8, 2005 17:51:17 GMT 1
Jag har (bokstavligen) dammat av min Marder III som legat och fört en tynande tillvaro i sin lilla låda senaste åren. Extra roligt att det är den modell som jag började på samtidigt som Jon började med sin A-4 när vi satt och demade modellbygge på Lekbiten för styvt 100 år sedan. Jag har haft väldig Ågren över hur jag ska få till trä-looken på skaften till de diverse verktygen som sitter fast på utsidan av vagnen, men som tur är har vi ju allas vår professor Brämpa, som kom med räddningen. Han föreslog att jag skulle måla med en ljusare färg under och sedan köra med oljefärg ovanpå och då går det att få till schysst ådring och även låta den ljusare färgen skymta fram t.ex. där skaften nötts. Oljefärgen torkar ju inte så fort så det var ett suveränt tips. Tack! På bilderna nedan ser det ut som om texturen blev väl grov, men det ser inte så illa ut IRL. Bör även nämnas att det fattas mycken målning här och var och på en del ställen måste jag bättra där blåset från färgsprutan inte riktigt kommit åt. Dessutom ska ju färgen på verktygen tonas ned så att de inte ser ut som de just köpts från Lantmanna. Fasen att man alltid måste ursäkta sig över allt man lägger in. ...och så här blev de i fastsatt skick: ...och på andra sidan hittar man träblocket som man tydligen ska sätta under domkraften när det blir dags att byta till vinterdäck på garageuppfarten hemma i Kursk: Huvudbeväpningen, PaK36(r): Lika bra att mata bilder: Slutligen en sidovy över månens baksida. Sry för rätt stora bilder, men annars ser man ju inget.
|
|
|
Post by Micke on Feb 8, 2005 18:00:39 GMT 1
Först måste jag bara få säga att det är gött å se dej aktiv här på forumet igen. Marder IIIan är allt en riktig liten goding (syns framför allt på bilden med Ronja)! ;D Jag är som bekant ingen expert på pansar men i mina ögon tycker jag att du har fått fram riktigt övertygande färg och struktur på både verkzug und wagen. Fråga: Färgen på inredningen - Är den så gul som bilderna visar eller är det belysning och kamera som spökar?
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 8, 2005 18:06:00 GMT 1
Hehe, jag tänkte också på det, men det är originalplasten som syns inuti badkaret och det är kameran som luras. Den är ju gjuten i Tamiya's vanliga sandfärgade plast men eftersom jag fotade utan blixt för att inte färgerna skulle bli orealistiskt iskalla och jag inte ville förändra dem för mycket i Photoshop så ser de nästan orangegula ut. Just ja, whitewashen är lite på prototypstadiet och det ska ju dit nötningar och lera och stuff så småningom och vagnen ska washas när den är klarlackad, om jag får delarna till färgsprutan någon gång...
Edit: är det någon som vet hur brandsläckarna på vänster framskärm och längst bak på vänstra pansarplåten ska målas? Jag har kasst med referenser till Marder.
|
|
|
Post by Micke on Feb 8, 2005 18:10:39 GMT 1
Aha, det förklarar saken! De enda Tajmaja (pansar) jag har i skåpet är en gammal SU-85, och den plasten är mörkgrön.
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 8, 2005 18:56:29 GMT 1
Vackert, vackert. Trädetaljerna blev skitbra ju.
Ang brandsläckaren så verkar den vara i samma färg som vagnen på de flesta modeller jag sett. Om dessa har rätt vet jag inte eftersom det finns rätt dåligt med färgbilder på Mardern.
|
|
|
Post by newsoft on Feb 8, 2005 20:48:56 GMT 1
Mmmmm... Härligt häng på frullebanden också.
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 25, 2005 23:01:04 GMT 1
Jag har hunnit fixa några småsaker till sedan senaste fotona: 1. Borrat hål i ändarna på läskstängerna, eller vad man ska kalla dem. Rören på vänster sida som man sätter ihop och sedan skruvar fast en gigantisk Tops på för att rengöra loppet i pipan. Dessutom grafitmålat dem. 2. Borrat ur magasinstyrningen på k-pisten i sittbrunnen. Den är vänd med undersidan uppåt och det går ju inte att ladda den om hålet är fullt med plast. 3. Slitit loss den bakre brandsläckaren och ersatt den med en etsad hållare till en brandsläckare. Slaktar lite på ett Eduard-ark jag har över. 4. Torrborstat lite här och där, men jag ska göra det med oljefärg i stället tror jag. 5. Börjat chippa färg med Vallejo Hull Red och Humbrol Tank Gray, detta med hjälp av en bit skumgummi och någon klämgrunka som jag fick efter morfarn min (se bild nedan). 6. Åkt till Umeå för att köpa två små ark med Tamiya German WW2 Accessories, snott några smågrejor från dem, borrat ut innandömet i en tjockt gjuten tüskhjälm, borrat upp pipan på en k-pist, borrat ur okularen på en kikare, snott en bränsledunk från ett Academy-set, snott en oljedunk från ett Tamiya Engine Maintenance Set + spade och grejor. Även varit till en känd pansarbyggare och tittat på hur modeller ska byggas. 7. Fått ett ark med kartor och tidningar i 1/35 av Krilleman. 8. Glömt köpa akvarellpennor att måla kartorna med. 9. Fått ångest över att Hull Red kanske inte ens användes som grundfärg på Skoda-chassit. 10. Fått ångest över att ha lyckats limma fast verktygslådan på höger sida av vagnen för långt fram så att den lutar. 11. Fått ångest över att jag chippat för mycket och överdrivit antalet repor. 12. Fått ångest över att Ronja ska börja äta på vagnen och paja allt. 13. Dövat ångesten med rödvin och ryggbiff och 40-årig konjak. Lite bilder ja: Vet inte om det framgår av bilden, men det är lite små nötningar och repor här och var. Kameran lyckas väl inte riktigt få med det. Tack förresten till Jon som tipsade om ett kanonfint litet tripodstativ till kameran för 99:- på Teknikmagasinet. Sjuk är man som sitter och borrar ur en kikare, men någon kanske råkar se den någon gång. Ronja ska konstant ligga på de tyska infanteriprylarna jag köpte. Ja, inte mycket har hänt sedan senast, men det hindrar ju inte mig för att fota och greja. Men som sagt, nu har jag ju en fungerande färgspruta igen så det är bara att ge järnet.
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 26, 2005 19:47:52 GMT 1
Fazikenz va najs. Lite färg på banden så är den ju nästan klar, eller?
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 26, 2005 19:51:32 GMT 1
Mjo, det är nog en del annat kvar också. Jag begriper inte hur en så liten och lättbyggd vagn kan ta sån tid att färdigställa. Kan inte skylla på A.M.S. heller eftersom jag har för dålig koll på pansar för att fastna i det syndromet.
|
|
|
Post by DCycle on Mar 1, 2005 20:18:31 GMT 1
6. Åkt till Umeå för att köpa två små ark med Tamiya German WW2 Accessories, snott några smågrejor från dem, borrat ut innandömet i en tjockt gjuten tüskhjälm, borrat upp pipan på en k-pist, borrat ur okularen på en kikare, snott en bränsledunk från ett Academy-set, snott en oljedunk från ett Tamiya Engine Maintenance Set + spade och grejor. Även varit till en känd pansarbyggare och tittat på hur modeller ska byggas. Jaså, det var du som snodde dem! Var nämligen ner på Lekbiten idag å skulle köpa just dem... *Haha* Nåja... tji får man för att är för sen av sig.
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 1, 2005 20:27:20 GMT 1
Jag tror det var minst en av varje sort kvar när jag, likt en gräshoppssvärm drog därifrån, så det är nog någon annan med begär till tyskar i plast som har hjälpt till verkar det som.
|
|
|
Post by DCycle on Mar 3, 2005 18:32:40 GMT 1
Jag tror det var minst en av varje sort kvar när jag, likt en gräshoppssvärm drog därifrån, så det är nog någon annan med begär till tyskar i plast som har hjälpt till verkar det som. Det där med tyskar i plast verkar vara en relativt vanligt förekommande fetisch i detta sällskap. Går dit imorgon igen, tar med mig mina ögon å kollar igen... å kanske glor lite på de nyinkomna prylarna oxå.
|
|
|
Post by Krilleman on Mar 4, 2005 8:27:48 GMT 1
De finns mittemot Humbolstället. Inte bland de andra modellerna.
|
|
|
Post by DCycle on Mar 5, 2005 0:18:59 GMT 1
Tackar Krille! Hittade dem idag när jag vidgade min sektorspaning. F.ö. så tog jag en titt på lite av det nyinkomna... Tamiya var det - en hel del gammalt (min gamla Greif-modell bl.a.) och några spännande saker i 1:48... För att knyta an till tråden igen, satt jag å glodde på Saving Private Ryan, på jobbet idag... i slutscenerna figurerar en Marder III... Hade till minnes att det var någon form av "stormkanon", så jag var tvungen att ta en titt på vilken. Tänk vad man kan hitta på, på betald arbetstid! ;D
|
|
|
Post by Braemp on Mar 5, 2005 23:39:19 GMT 1
Mattias, Mattias, jag blir alldeles ..... så snyggt, så clean, så övergrymt. Visst är den klar till open?
|
|