|
Post by Braemp on Sept 9, 2004 13:02:38 GMT 1
En liten smygtitt på vad jag gjort senaste tiden (typ 2 år) . tamiyas Stug G, lite ets från aber och Fruils band. Byggde den för många år sedan och vinterkammoflerade den.. men jag gillade aldrig det, så för något år sedan ungnsrengjorde jag den och målade den gul, gjorde en halv vädring sen blev jag skitless. In i garderoben! Kom såsmåningom på att en Stug med en massa ris och buskar på skulle se fränt ut. Hittade sedan några riktigt fina figurer och då kändes det som att bitarna föll på plats... Blir nog klart i tid... Figurerna ja: från Tristar med Hornet huvuden. Ska vara tre men bara en är någorlunda klar. Men det är INTE målet som är målet utan vägen dit som det heter... Braemp
|
|
|
Post by Micke on Sept 9, 2004 13:11:35 GMT 1
GROAN!!! När jag jag lära mig att inte titta på dina byggen. Man får ju akut byggkastraktion! Okay, jag inser att vägen till din nivå inte har varit spikrak. Men fy bubblan vilken magi du har i dina fingrar. Funderar starkt på att ta upp garnsamling eller någon annan lågnivå-hobby!
|
|
|
Post by newsoft on Sept 9, 2004 13:22:37 GMT 1
När Lars bygger står Daniel stilla.., eller hur var det nu?
|
|
|
Post by Braemp on Sept 9, 2004 16:53:03 GMT 1
He he När daniel bygger stannar klockorna, var det väl? Tackar Micke, det är inte meningen att ge nån Byggkastratkänslor och vägen är definitivt inte rak. Jag är inte ens säker på att det är en väg snarare en massa skuttande..mellan olika vägar... eller att gå jättelänge på en myr och sen komma upp på lite fastare mark och då går det plötsligt jättelätt... eller? Sen ska ni veta att jag alltid blir lika fascinerad hur mycket bättre mina modeller ser ut på bild...
|
|
|
Post by Micke on Sept 9, 2004 17:19:02 GMT 1
Tack för vägbeskrivningen - Det kan sannerligen behövas för mig! ;D Den största frågan är dock: Hur hinner du? Jag med min sjukskrivning till trots har nästan aldrig tid att sätta mig ned och få byggro. Suget och inspirationen är det däremot inget fel på - Om jag bara kunde sätta mig ned!
|
|
|
Post by Bengt on Sept 9, 2004 18:39:47 GMT 1
Jag kan bara säga - imponerande.
Lars, den där kärran på aktern väckte min nyfikenhet. Skulle du kunna ta en närbild på den (och kanske hela aktern)?
|
|
|
Post by Braemp on Sept 9, 2004 20:13:42 GMT 1
Akter? kärra? Nu blir jag förvirrad... Jag antar att du menar lådan och reservhjulet? Lådan är scratchad i plasticard. Jag har använt grovt sandpapper för att få till ådringen. Skarvarna mellan plankorna ristade med kniv. Spännena är fotoets från aber. Ställningen runt aktern är också gjord i plasticard. Eftersom den tydligen är gjord i all hast av någon i besättningen har den inte målats- följdaktligen rostar den snabbt. I detta fall grymt snabbt (5 minuter)med hjälp av pastellkritpulver dit duttat med vatten o diskmedel som bindemedel. Slutligen mattlack för att "säkra". Bogserkablar kommer från Kariya med öglor från lådan. Samma metod använd här: Grundat med akrylfärg, rost-brun-röd-grå hemmablandning, pastellkritepulver blandat med vatten o Yes, avslutningsvis gnuggade jag de med grafit pulver för att få fin metallglans. Tyvärr syns inte det eftersom jag mattlackat allt för att inte limfläckar och annat slarv ska synas.... Grafit blir svart när man mattlackar... att tänka på när man ska göra fina små repor Hmmmmm... Fler bilder, på kärran i akterkastellet ;D skepp ohoj, sitt i båten!
|
|
|
Post by Bengt on Sept 9, 2004 20:30:04 GMT 1
LOL! På första bilden fick jag för mej att det var någon sorts kufisk cykel-kärra som lastats upp på fordonet. Ja jisses vad en bild kan förvilla. Men med dessa närbilder så blir illusionen bara mer imponerande.
|
|
|
Post by Braemp on May 10, 2005 20:17:32 GMT 1
Tjo! Nu börjar detta lilla projekt närma sig slutet ! Alla figurer på plats och tillslut är jag nöjd med bottenplattan. Jag roade mig med att ta ut några av mina små skyddslingar i vårsolen och fotade nästan lika kul som att bygga ihop grejorna, sen lekte jag litet i fotoshop. /B
|
|
|
Post by Braemp on May 10, 2005 20:19:13 GMT 1
Å en i färg också...
|
|
|
Post by newsoft on May 10, 2005 21:20:24 GMT 1
Den nedre svartvita är väldigt övertygande. Snyggt!
|
|
|
Post by Krilleman on May 12, 2005 8:30:27 GMT 1
Oj f*n!!! Jag trodde först att de svartvita bildera var referenser. Det var först efter att läst D-mans jag reagerade på att det var på modellen.
Som "Macho man" Randy Savage skulle ha sagt: "Oh Yeeeaaaah!"
StuG:ar är så snygga och den här är nog den snyggaste jag sett hittils.
|
|
|
Post by Tandapan on May 15, 2005 0:22:50 GMT 1
Jag håller med Daniel, den nedre svartvita var sjuckt bra. Lite repor och gulnad och det är hart när omöjligt att avgöra om fotot är riktigt eller fejkat.
|
|
|
Post by DCycle on May 15, 2005 12:25:20 GMT 1
Jag håller med Daniel, den nedre svartvita var sjuckt bra. Lite repor och gulnad och det är hart när omöjligt att avgöra om fotot är riktigt eller fejkat. Minska ner kontrasten lite och fotot skulle varit "hemma"... Ser sjukt realistiskt ut... bara aningen för skarpa för att vara riktiga foton från förr-i-tiden.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on May 15, 2005 16:28:36 GMT 1
Jag vill bara säga - Grymt snygg!! Vad har du använt som dioramabas?
Jon
|
|