|
Post by Micke on Mar 28, 2005 3:00:43 GMT 1
Whoooieee!!! Härligt kontor du har fått till där Bengt! Verkligen snyggt målningsarbete med både washer och torrborstningar. Inspirerande.
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Mar 29, 2005 9:43:49 GMT 1
Håller med föregående talare - verkligen INSPIRERANDE ! Kanske man skulle passa på nu när man har påsklov att fila lite på den gamla Ju-86:an. Visserligen "bara" i skala 1:72, men ändå... Den ska naturligtvis resultera i en svensk B-3:a någon gång framöver.
|
|
|
Post by Krilleman on Mar 29, 2005 14:10:05 GMT 1
Sweeet!!!!
Keep on posting them pics.
|
|
|
Post by Bengt on Mar 31, 2005 2:39:17 GMT 1
Kanske tog i lite för mycket här, men det ska bli kul att se vilket resultat det ger. Obs bara pre-shade på ovansidan. Undersidan - "I'm blue, dabedi dabeda..."
|
|
|
Post by newsoft on Mar 31, 2005 9:12:52 GMT 1
Wow! Nu byggs det mer än i tomteverkstaden. Den där preshadingen kan funka bra, men jag blir lite nyfiken Bengt på varför du bara har gjort det på ovansidan. Det brukar ju funka bäst för just enfärgade ytor. Skall du testa postshading där?
|
|
|
Post by Bengt on Mar 31, 2005 10:47:00 GMT 1
Tanken var väl närmast att eftersom skuggningen ska emulera en blekt panel så passar den bättre på ovansidan, tror inte det var så ofta som Ju 88 flög inverterat.
|
|
|
Post by Micke on Mar 31, 2005 10:56:16 GMT 1
Trevligt att se färg på "aset"! Det ska bli intressant att se fortsättningen. 10 poäng för den eleganta lösningen på landningställets maskningsproblem!
|
|
|
Post by Bengt on Apr 7, 2005 0:18:07 GMT 1
Jag blir mer och mer facinerad över dem som tog fram denna "pärla". Men först lite uppvisning i klipp och klistra. Hur bära sej åt för att inte pre-shade ska drunkna i färg? Jo korsmaskering dvs maskera bort den färg som inte ska sprutas på just för tillfället. Jag skannade av målningsanvisningen och förstorade upp den från det-måste-rymmas-på-papperet-skalan till 1/48 med utgångspunt från att plastvingen var 19 cm från rot till spets. Sedan klippa isär de olika färgerna, fästa dem på flygkroppen med häftmassa runt kanterna och grattis - kroppen på bilden stämmer inte med modellen. Nåväl, skarva med löst papper, lyfta undan de masker som sitter ivägen för aktuell färg och sedan motsatsen för nästa färg. Om jag bygger någon fler sådan här maskin (vilket inte är troligt!) så kommer jag att måla varje enhet för sej innan ihopmontering - vingar, kropp, stabbe, roder. Varje del verkar ha målats separat på fabriken eftersom det inte finns någon kontinuitet mellan färgfälten.
|
|
|
Post by Micke on Apr 7, 2005 17:15:59 GMT 1
Avancerad maskning - Bara förnamnet! Det ser väldig momsig ut det där ja! Preshadingen verkar framträda alldelens lagom.
|
|
|
Post by Krilleman on Apr 12, 2005 7:05:33 GMT 1
Sweeet! Den kommer bli hur snygg som helst.
|
|