|
Post by Bengt on Jun 8, 2004 23:10:03 GMT 1
Så här såg det alltså ut i lådan när jag ställde bort den Lite resin-godis måste jag ha, sprutad med PollyScale RLM 66 och lite torrborstad med 02. Bättre skärpa Ni kanske minns mitt experiment med att få fram elektrolysbehandlad yta? Transparent grön över Alclad II duralumin över matt grå. Mer RLM 02 ska på senare. Resinslipdamm på däcket. Ta en titt på dessa perfekt inpassade panel-liner...NOT! Nu med skolavslutningar osv så får vi se vilket tempo detta tar.
|
|
|
Post by newsoft on Jun 9, 2004 0:06:21 GMT 1
Nu är den ju framme igen.. Då kan vad som helst hända..
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 9, 2004 6:36:23 GMT 1
Härligt att du börjat bygga (igen) på denna jätte.
|
|
|
Post by Micke on Jun 9, 2004 7:56:55 GMT 1
Oh, känner ni värmen från den bygglöd som råder inom IPMS-Umeå?
|
|
|
Post by Bengt on Mar 12, 2005 4:27:20 GMT 1
Nej, den här gången är det inte forumets fel att denna urgamla tråd är markerad som oläst. Jag har faktiskt gjort något praktiskt för en gångs skull. Panel-linjerna på kroppen skulle ju åtgärdas, så jag har suttit hela kvällen och spacklat igen, väntat på härdning, ristat om, spacklat, väntat, ristat... Av någon outgrundlig anledning så var jag och spacklet oense om var linjerna skulle gå, så jag tror jag har ristat varje linje minst tre gånger. När jag skar lös sidorodret blev det ett jättelikt gap i stabben som jag glad i hågen fyllde med spackel. Dumt!!! När spacklet härdade bildades rejäla "sink marks" på sidorna där lösningsmedlet mjukat upp plasten. Det blev till att spackla, vänta, rista... Nu blev klockan fyra och fortsättning får följa nästa kväll när jag sitter och väntar på att skjutsa de båda tonåringarna runt kommunen. Men det känns så jädra bra att äntligen fått tummen ur och börja handarbeta igen.
|
|
|
Post by Micke on Mar 12, 2005 10:04:53 GMT 1
Värsta chocken! Du bygger!!! Måste säga att jag tycker att du är modig som vågar sätta spackel och rist i modellen - Å andra sidan är livet kort och samlingen i garderoben måste minskas. Håller tummarna för dig!
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 12, 2005 10:42:34 GMT 1
Oj så gôtt att se, Bengt. Det krävs mod i barm och kraft i arm för att våga sig på den modellen men jösses vad imponerande den kommer att bli i färdigt skick.
Hehe, nu var jag tvungen att ta fram min torrpassade G-6:a. Det är då minst tre panellinjer på flygkroppen som inte stämmer med andra flygkroppshalvan. Men, man får väl i stället söka lite glädje i att tänka på hur roligt de måste ha haft på firmafesten dagen innan de satte sig och fräste gjutformarna till den. ;D
Har du börjat något med vingar/vingspetsar på den ännu? Verkar vara många som åker bort sig när de ska limma dem
|
|
|
Post by Bengt on Mar 12, 2005 12:07:37 GMT 1
Vinghalvorna tejpade jag ihop när jag höll på med landningsställen men spetsarna sitter kvar på gjutstammen ännu. Ett elände i taget...
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 12, 2005 12:13:46 GMT 1
Efter att jag skrivit förra inlägget tog jag loss vingspetsarna från gjutramarna och provade passformen, men det var inte så illa som jag trodde.
Däremot behöver de slipas ned mot ett sandpapper fastklistrat på plant underlag, för de är lite för tjocka för att det ska bli en naturlig övergång från vingen till dem.
|
|
|
Post by Bengt on Mar 13, 2005 1:51:26 GMT 1
Eftersom spetsarna också är delade i övre och undre halva så tror jag nog att jag fäster ihop överdelar och underdelar separat för att få till övergången. Blir naturligare att slipa insidan av vingen på det sättet. Har lite problem med att hantera tangentbordet just nu. Skulle skära lös höjdrodren och lyckades sätta en sprillans ny skalpell rätt i tummen. Jag ska nog gå över till OOTB hädanefter.
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 13, 2005 6:39:48 GMT 1
helt rätt aproach bengt .... felet på passformen är inte mellan under och under utan mellan ytter och inner om ni förstår vad jag menar. Ytterdelarna sammantaget är högre än innerdelarna
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 13, 2005 19:21:01 GMT 1
Japp, det var så jag menade, även om jag kanske beskrev det lite klantigt.
|
|
|
Post by Bengt on Mar 17, 2005 1:54:20 GMT 1
Oh mama - vilket monster det blir! Lugn, bara lugn. Jag har bara stoppat dit vingarna temporärt för att kolla spännvidden.
|
|
|
Post by Braemp on Mar 17, 2005 10:56:09 GMT 1
Sååå snyggt. Det är vackert att se på. Stora flygplan med många motorer
|
|
|
Post by Bengt on Mar 28, 2005 2:25:53 GMT 1
Sakta men säkert faller bitarna på plats Småkrafset som ligger framför är roderpedalerna som jag blev tvungen att scratcha lite på efter att jag klantat mej med resinputsningen.
|
|