|
Post by Bengt on Feb 1, 2005 9:44:27 GMT 1
Vackert.
Krille, vad tror du om att klämma ner lite lin på syd-sidan om stammen och stenarna utanför vägen. Nu är det ju Ardennerna och inte stäpp, men jag får för mej att det skulle ge en ännu ödsligare känsla. Men det kanske är att överarbeta.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 1, 2005 11:52:44 GMT 1
Du kanske behöver lite vissna löv på backen. Jag har en burk....
Du har kanske sett Marjin van Gils "santa is coming to town" Annars kan du kolla in det dio't om du vill få lite inspiration.
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 1, 2005 12:21:03 GMT 1
Blomman som jag slaktade för att få tag i "trädet" blev först plockad (med pincett) på alla små döda löv (tog ca 2 timmar) så de skall jag lägga på marken runt trädet. Om inte de räcker tommer jag oreganoburken. Jag var på fantasia och köpte lite "mossa" (dvs militärgrön tvättsvamp man kört 20 min i en mixer). Sedan kanske jag jägger dit lite långa grässtrån kring diket. Jag står inför tre utmaningar ang basen: 1. Fylla diket med vatten. Dvs "real water" 2. KLägga ett tunt-tunt lager snö så det ser ut som frost över hela basen. Skall försöka med bikarbonat i en tesil. 3. Jag vill ha alltihopa klart tills på lördag. Som jag sa; ännu finns möjligheten att allt går åt H*vete.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 1, 2005 12:50:49 GMT 1
Mycket vackert projekt! Imponerande!
Vill du ha tunn frost, så kan du med fördel torrborsta gräs o.d. med vit färg. Annars så går det att spraya på ytterst lätt med airbrush (om du fortfarande har tillgång till den). Jag funderar om man skall försöka få med den där glittriga känslan av frosten också, kanske blanda in silverglitter i bikarbonaten om du kör med det? Borde ge en extra kall effekt.
Vill du fortfarande ha vatten i diket, men ändå kall väderlek, så görs fruset vatten enklast utav vit stearin, som du låter droppa ner...
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 1, 2005 13:17:07 GMT 1
Hmmm...good point. Tänkte inte på det. Tror jag skippar det där med frost. Det får vara höstväder istället.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 1, 2005 14:45:58 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Feb 1, 2005 15:49:49 GMT 1
Använde du stearin? Artilkeln talar om paraffin som är snarlik men inte samma sak som stearin. Om jag minns rätt så använde morsan paraffin till syltburkarna (som skyddande lager ovanpå sylten). Stearin kommer från stearinljus och kan ha många olika färger och egenskaper.
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 1, 2005 22:54:48 GMT 1
Marken. Jag började med att blanda ut trälim med vatten och pensla på över nästan hela plattan. Sedan strödde jag sand i diket och "chinchillasand" på vägen. Efter ett tag hade det torkat så jag kunde skaka av överflödig sand. Därefter sprayade jag hela basen med matt svart (XF-1). När det torkat torrbortade jag sgs hela basen med följande färger (i följande ordning): Red brown, Nato brown, Flat Earth, Flat Eart+Buff (50/50). Stenarna torrborstade jag i German gray. När detta torkt blandade jag lite static grass och "mossa" ien burk. Först testade jag att limma fast detta med trälimmet men det gick inte så det fick bli superlim istället. Nästa steg blir att få "mossan" mer höstlik.
|
|
|
Post by Micke on Feb 1, 2005 23:05:15 GMT 1
Mmm... Ser lovande ut...
Får jag fråga hur du gör hjulspår och dito av larvfötter? Har du någon "mall" eller jobbar du på fri hand?
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 1, 2005 23:11:08 GMT 1
Jag har en snutt bandlänkar (i vitmetall) från Panthern som jag duttar ner i spacklet.
Jag rev loss ett framdäck från en gammal halvbandare jag byggt (fr ca 16 år sedan) borrade ett hål i mitten och trädde den på en tandpetare. Sedan rullade jag hjulet fram och tillbaka.
Endel figurer har också fått låna sina fötter för att göra fingeravtryck i leran. ;D
|
|
|
Post by Micke on Feb 1, 2005 23:36:06 GMT 1
Ja, det borde jag ha kunnat räkna ut själv... ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 2, 2005 0:28:13 GMT 1
Geni, Krille. Oj vad jag vill se den i verkligheten.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 2, 2005 9:42:35 GMT 1
Använde du stearin? Artilkeln talar om paraffin som är snarlik men inte samma sak som stearin. Om jag minns rätt så använde morsan paraffin till syltburkarna (som skyddande lager ovanpå sylten). Stearin kommer från stearinljus och kan ha många olika färger och egenskaper. Jodå, var medveten om stearin/paraffin skilnaden. Gjorde dock ett emipriskt test, och det visade sig att vit stearin från ett värmeljus fungerade alldeles utmärkt! ;D Dock vet jag inte om egenskaperna skiljer sig åt om man har tjockare is (mina "ispölar" var max 3-4mm djupa)...
|
|
|
Post by Micke on Feb 2, 2005 13:35:29 GMT 1
Sorry... Jag insåg just att mitt inlägg var en aning besserwisseraktigt. Det var inte min mening. Värmeljus var en bra ide! Stearinet från dessa är mer transparent än stearinet från "vanliga" ljus. Kanske är paraffinhalten högre? Vanligt paraffin borde annars gå att få tag på bland saft/sylt/bak-grejorna på ICA. Eller kanske på sportaffären?
|
|
|
Post by Bengt on Feb 2, 2005 15:04:32 GMT 1
Eller kanske på sportaffären? Ja just det! Det används för att behandla belagen på skidor & snowboard.
|
|