|
Post by newsoft on Jan 23, 2005 17:35:10 GMT 1
Ja, jag har ju just öst beröm över dig på telefon, men jag gör det gärna igen. Fasen vad en sån simpel grej gjorde susen! Håller med om Red Brown-stänket, att det kanske blev liite overkill, men jag vet ju att du skall åtgärda det nu så det är ju lugnt. Keep up the good work!!!
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 23, 2005 18:52:13 GMT 1
Dessvärre gick inte dessa färgblaffor att ta bort på ett bra sätt så jag fick måla om hela bilen.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 24, 2005 21:58:09 GMT 1
King Krille. Asgrymt, hur snyggt som hellst. ;D ;D ;D Att damma ner och bleka ner färgerna med buff är ju grymme effektivt. Att det rödbruna blev lite väl dramatiskt är nog sant. Men det hade gått att rädda det också. Det är sannerligen inte lätt med "sprätt tekniken", rätt mängd färg, rätt vinkel, rätt konsistens på färgen, rätt nyans, träna hundra ggr på en gammal model.... sen kan du ändå slå dig i backen på att det går åt H-e när det väl gäller. Några tips. Lite, lite, ofta, ofta. När du tänker "bara lite till", sluta! Oftast är det helt perfekt just då. Var inte feg och expirementera med olika blandningar för att få lite "textur" på smutsen, Vanligt spackel fin sand, blomjord, kaffe, vattenfärg, humbrolfärg, katthår... You name it, vad folk har använt för att imitera lera och gräs och allmän skit på modeller. Min favvoblandning just nu är pastellkrita, fin lera och nån sorts acryl gelé. Bygg upp smutslagret med många omgångar med lite färg. Försök efterlikna hur smutsen skulle stänkt i verkligeheten. Ut på parkeringen och kolla hur bilar smutsas ner. Sen är bäst att avsluta med lite random sprätt för dramatikens skull! Vädrings sidor, med en hel del inspirerande bilder: [ftp]http://www.missing-lynx.com/articles/german/jbpaint/jbpaint.htm[/ftp] [ftp]http://www.missing-lynx.com/rare_world/rw05.htm[/ftp] [ftp]http://ipmsstockholm.org/magazine/2003/10/stuff_eng_isaksson_m1025.htm[/ftp] Angående vindrutan så fixar det sig!
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 25, 2005 8:49:38 GMT 1
|
|
|
Post by Force on Jan 26, 2005 19:28:26 GMT 1
Schnyggt Krille!! ;D
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 26, 2005 20:11:40 GMT 1
cheeeses varför försöker man
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 26, 2005 20:27:08 GMT 1
Hade planerat att måla på en massa saker idag men så blev det inte. (Pga havererande airbrush) Men jag satte dit den utrustning och gubbar som jag planerat ha i bilen (det mesta dock omålat). Mest bara för att se hur det skulle se ut (och få plats) Nått sånt här hade jag tänkt att det skulle bli: Får se hur jag skall göra plttan. Lerigt kanske. Fortsättning följer...
|
|
|
Post by Braemp on Jan 26, 2005 23:26:49 GMT 1
Åååååh. Jag blir alldeles kollrig! Det blir såå snyggt såå! Jag älskar detaljerna! Kar-98 med sniper siktet är helt rätt!! Det svåraste på jorden är att få all grejor att ligga på rätt ställe. Att det inte ska se ut som om nån klistrat dit dem utan att de hamnat där helt naturligt. Du har lyckats krille, IGEN! Nu förstår kanske D-man varför jag gillar öppna vagnar... Och lerig ska den vara, det var lerigt i Ardennerna, och dessutom är det tufft med lera...
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 27, 2005 0:23:29 GMT 1
Jag håller verkligen med Brämpa att det ser helt rätt ut. Har du något slags trollspö som gör att alla prylar bara lägger sig så att det ser helt naturligt ut eller? Det här bådar gott för framtiden. Synd bara att Hansa-sprutan ska ha den negativa egenheten att paja nozzlen, som är i alldeles för mjuk metall. Jag börjar snegla åt Iwata-hållet...
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 27, 2005 7:38:35 GMT 1
Man tackar. ;D Men man skall inte ropa hej förrän man är över ån för allt kan fortfarande gå åt h*vete. Om någon undrar så är all utrustning vit pga grundmålning. Någon som la märke till stridsvagnsminan och väskan?
|
|
|
Post by Bengt on Jan 27, 2005 8:26:07 GMT 1
Jag håller med om berömmet för den organiserade o-ordningen. Om jag skulle kommentera någonting så är det geväret. Jag antar att det är passageraren som lagt från sej det. Tänk dej att du själv håller i ett gevär - höger hand på stocken och fingret utanför varbygeln. När du sedan lägger ner det så har du din högra hand på ovansidan. I det här speciella fallet skulle då ovansidan av geväret (med kikarsiktet) vara vänd mot ratten, inte från. Petitess, jag vet, men den enda konstruktiva kritik jag kunde komma på. Allt annat är så förbaskat snyggt!
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 27, 2005 9:28:03 GMT 1
vilken väska ... vilken mina håller dock med Bengt lite men på andra grunder, "bolten" borde nog ligga uppåt, annars så är det nog lätt att den fastnar i revor och dylikt. keep up the goodly work
|
|
|
Post by Mr Jimmy on Jan 27, 2005 9:48:02 GMT 1
Jag håller med tidigare talare, väldigt vackert. Men jag undrar, var har du fått tag i diorama-basen eller har du tillverkat den själv?
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 27, 2005 10:08:20 GMT 1
Tack för tipsen. Mer sånt. Tänkte faktiskt lite på hur jag skulle lägga geväret men sedan slutade min hjärna funka och jag la den fel ändå. Men inget är ju fastlimmat så det är lugnt. Plattan är köpt på "Konstnärs- och Hobbyshoppen" för typ 35:- . Jag kommer att betsa och lacka den innan jag börjar med "markarbetet". Har vissa lösa planer att sätta fast lite grenar eller buskar på bilen. Men jag får se hur jag gör. Det kanske blir för mycket.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 29, 2005 1:37:01 GMT 1
Äh killen är ju vänsterskytt precis som jag och då lägger man ner geväret exakt sådär... fast jag undrar också över minan och väskan, vart är de?? Klart du ska ha lite busk kammo, jag jobbar lite med granris gjort av mossa, kan ta med mig till träffen den 5:e så kan du få se.
|
|