|
Post by Krilleman on Jun 5, 2004 22:50:42 GMT 1
DEL 1 Som en del i mitt kommande diorama med Panthern hör en Schwimmwagen och dess besättning. Jag kom över en rätt biligt på Wonderland models i Edinburgh för bara £9,99 för två pr sedan. Den har sedan dess mest legat och samlat damm på en hylla. Men nu kände jag för att sätta tänderna i den. Jag satte igång med att bygga framaxlarna och hjulen. När detta var gjort grundsprayade jag allt Hela karossen med Citadels Svarta grundfärg för att sedan ge den ett lager med Tamiyas Dark yellow på sprayburk. Inredningen limmades fast och målades enligt ritningen. Eftersom jag misstänkte att det skulle bli svårt att få till nötning av färg osv målade jag detta innan jag limmade på överdelen av karossen. Det var inte helt och hållet smärtfritt att få fast överdelen. Det gick pt en hel del lim (både smält- och superlim) samt en hel del fula ord innan allt var på plats. Så här blev resultatet: Fortsättning följer...
|
|
|
Post by Micke on Jun 5, 2004 22:57:48 GMT 1
Nu får du ta och ge dig! ;D Jag hinner knappt göra ett hjulpar så har du byggt en halv modell!
|
|
|
Post by Bengt on Jun 5, 2004 23:00:07 GMT 1
Krille, du är verkligen i ett stim just nu. Allt du tar dej för verkar bli superbt.
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 5, 2004 23:04:47 GMT 1
Hehee. Bilderna är tagna i går. Jag har hunnit med en herrans massa idag. jag har inte hunnit fota pga att det blev för mörkt. mer bilder kommer imorgon skall ni se. ;D ;D ;D
|
|
|
Post by newsoft on Jun 6, 2004 0:14:46 GMT 1
Krille.. Du bygger nästan olagligt snabbt. Kommer vi snart att få höra talas om att du har blivit utbänd av din hobby? Det spelar ingen roll för det blir ju jädrans bra och snacka om att det rör sig om ett badkar på hjul..
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 6, 2004 11:08:45 GMT 1
Del 2 Nu var det hög tid att sätta fast detaljerna. Det mesta sattes på plats utan större problem. Det mesta hade jag redan målat innan jag limmade fast det. Jag limmade där efter dit de färdigmålade däcken. Till denna modell har jag tänkt mig figurerna från Tamiyas "Frontline reconnaissance team". Dessa är i princip gjorda för en schwimmwagen så de passar perfekt. Så här ser det ut när man sätter dem i bilen. Observera att den inte är klar. Detta är bara ett smakprov. Fortsättning följer.
|
|
|
Post by Micke on Jun 6, 2004 12:31:38 GMT 1
Det ser förj-vla bra ut! Kapellet och gubbarna - Mums!
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 6, 2004 15:51:16 GMT 1
Ser verkligen prima ut, Krille. Mycket imponerande takt och resultat. Själv sitter jag och snickrar på min Wiesel Mk20A1.
Vem har inte någon gång drömt om att ha en sportbil med en 20mm-kanon på? Lillrackarn gör tydligen 75 km/h...
|
|
|
Post by Braemp on Jun 6, 2004 20:29:57 GMT 1
Vad var det jag sa: Illervitaminer... Hm hm Synd att jag själv bara ägt vandrande pinnar och det är ju inte det snabbaste djuret på savannen direkt. j ag hoppas att den ska smutsas ner en hel del? visst? Visst? Joooooooooooo...
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 6, 2004 20:40:16 GMT 1
Jag har ännu inte bestämt mig om den skar vara dunkelgerb eller få ett fint kammomönster (som dock måste penselmålas dit). När/Om detta målats på blir det att skita ner den.
|
|
|
Post by newsoft on Jun 6, 2004 20:58:20 GMT 1
Vallejos akrylfärger ska tydligen vara bra att penselmåla med. Vi skulle kunna göra en sambeställning.
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 6, 2004 22:02:30 GMT 1
Kan man betala med navelludd?
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 23, 2005 11:50:35 GMT 1
Ungefär i samma veva som jag skrev förra inlägget testade jag att penselmåla kammot och det liknade mest bajs. Så jag fick spraya om hela shassit och sedan har den legat. Eftersom jag nu lånat Daniels färgspruta tänkte jag att det var lika bra att försöka få dit nått kammoliknande. Så här blev det: Nu måste jag bara måla om det som blivit dunkelgelb av första sprayningen (tamiyas sprayfärg) som tex. kapell, paddel och spade. Sedan skall den ju självklart skitas ner (på nått sätt). Fortsättning följer...
|
|
|
Post by newsoft on Jan 23, 2005 15:05:04 GMT 1
Ser bra ut. Ett litet konstruktivt tips: Prova att duscha ett kraftigt förtunnat lager av dunkelgelb över hela karossen för att blanda ihop färgerna lite så de blir lite mer dämpade. Tycker effekten på fälgarna är otroligt bra. Sedan kan man ju damma på med lite Buff också. Kom ihåg, väldigt utspädd färg, högst 15%. Kan vara värt att testa.
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 23, 2005 17:13:56 GMT 1
Så här menar du? Jag körde ett varv blaskig "dunkel och ett var "buff" sedan tog jag och sprayade nederdelen med "flat earth" och skäte sedan på lite "red brown" från en pensel. Det sista blev inte så bra tycker jag. Några förslag?
|
|