|
Post by Micke on Jun 18, 2006 21:55:14 GMT 1
Ett närliggande projekt kräver att jag målar ett helt flygplan i bare metal är det någon i gänget som har erfarenhet av det? Jag har försökt (och misslyckats) med Tamiya- och MM-aluminium tidigare. Alclad har jag bara använt på mindre delar och har väl upplevt produkten som ganska svårkontrollerad. Rätt primer är ett måste för att få till ett någorlunda bra resultat, ändå tycker jag att Alclad reagerar olika varje gång jag försöker använda den. Bare Metal Foil...? Nja, att tapetsera ett flygplan i 1/32 känns inte som något jag vill utsätta mig eller min omgivning för. Vad finns det mer? SNJ + Pulver? Gunze metallic? Floquil? Folk bygger ju metallrena flygplan mest hela tiden... det BORDE inte vara så skrämmande men mina knän darrar. Hur hitta en någorlunda idiotsäker metod? Micke
|
|
|
Post by pebben on Jun 18, 2006 22:23:11 GMT 1
bare metal blank aluminium? kanske inte vad jag håller på med mest men jag annvänder hummbrol metal cote finns både matt/blank aluminium jag vet dock inte hur den är på stora ytor som tex en vinge i 32skalan ? den har ju fördelen att när den torkar kan man polera upp färgen kunde i teorin passa på ett aluminium plan fast hummbrol i sprutan? har faktist testat med gott resultat (blå met) men det stinker!! ;D
//pebben
|
|
|
Post by Micke on Jun 18, 2006 22:52:41 GMT 1
Erkänner att jag aldrig kört Humbrol is sprutan så jag har faktiskt ingen aning om vilken yta man kan vänta sig. Visst, det stinker men om Humbrol blank aluminium verkligen ger en blank yta (efter polering) så är jag villig att testa... Dock hittar jag ingen annan (på nätet) som verkar använda Humbrol till sådant. Det är mest smågrejor som rustningsdetaljer och vapen. Micke
|
|
|
Post by pebben on Jun 19, 2006 2:47:42 GMT 1
Tänkte på en grej som kan vara viktig jag har alldrig spätt metal cote! vet inte hur den reagerar på lösnings medel? den kanske inte går att polera upp längre? men att ingen använder kan ju betyda att det inte blir nått bra resultat men det kan ju bli bra jag menar vad kostar en burk cote? 22/23kr nått sånt klart värt att prova tycker jag! jag kunde ju tessta med min sunk spruta men som den spottar tror jag inte jag kan få någon yta att tala om tyvärr
//pebben
|
|
|
Post by Micke on Jun 19, 2006 11:17:11 GMT 1
Pebben: Jag spädde Metal Cote 27002 med balsamterpentin (ungefär 50/50) och sprejade några lätta lager på en testbit. Väntade 20 minuter innan jag polerade med en tygbit. Resultatet? Ganska blankt men flammigt Jag tycker också att man kan se metallflagor i färgen vilket förstör illusionen av att man tittar på plåtren aluminium. Micke
|
|
|
Post by pebben on Jun 19, 2006 15:21:20 GMT 1
och ändå lyckades du bättre än mej jag blandade ut med lacknaffta ser bra ut på lite håll men blev lite flamigt och det var ju inte vad vi ville ha min spruta kan ju vara en del i det hela men jag fick oxå svårt att putsa upp ytan...
jag tycker ändå det var värt att prova kunde ha funkat
//pebben
|
|
|
Post by Micke on Jun 19, 2006 15:44:12 GMT 1
Visst, man ska alltid testa innan man avfärdar något. Just nu ser det dock ut som om Alclad leder racet. Ska testa med att grunda med Tamiya spray (TS-14 Gloss Black) och se om det funkar bättre än Plastic Paddings blank-svarta.
|
|
|
Post by Bengt on Jun 19, 2006 15:44:41 GMT 1
Alclad har jag bara använt på mindre delar och har väl upplevt produkten som ganska svårkontrollerad. Rätt primer är ett måste för att få till ett någorlunda bra resultat, ändå tycker jag att Alclad reagerar olika varje gång jag försöker använda den. Bare Metal Foil...? Nja, att tapetsera ett flygplan i 1/32 känns inte som något jag vill utsätta mig eller min omgivning för. Tycker nog att du har räknat upp de mest användbara metoderna här. Om jag ska föreslå någon alternativ metod har jag (inte provat själv men) läst om ett flertal personer som använt hushållsfolie och utspätt vitlim, detta måste väl vara betydligt lättare att hantera än BMF's självhäftande?
|
|
|
Post by Micke on Jun 19, 2006 16:28:50 GMT 1
Du har rätt Bengt, jag räknade inte upp den metoden... mest för att jag trodde att den blivit överflödig i samband med att BMF kom ut på marknaden... Har jag fel? Jag hittar ingenting på nätet direkt...
Vitlim är förstås också kladdigt men kanske är det lättare att hantera än BMF?
Testdags. ;D
|
|
|
Post by Micke on Jun 19, 2006 17:53:31 GMT 1
Revells antika 262 B-1a/U1 i 1/32 passade inte så bra till aluminiumfolie. Alla upphöjda panellinjer och fläskiga nitar hindrar folien från att forma sig efter underlaget. Nej, jag tänker INTE visa några bilder. Men det blev blankt! ;D
|
|
|
Post by newsoft on Jun 19, 2006 20:08:28 GMT 1
Jag kommer nog att testa Alclad på mitt nästa projekt. Har man polerdukar kan man ju faktiskt grunda med vanlig Tamiya-akryl också. Jag hade tänkt experimentera med deras vanliga blanksvarta isf. (utan polering) Har även gått och köpt AS-12 Bare Metal Silver då jag har sett folk som har fått bra resultat med den. Tänkte prova den på vissa paneler kanske. Den verkar passa bra till till lite oxiderad, inte fullt så blank aluminium. Skulle vara kul om du provade den så man får lite omdömen på den produkten. Du kan tom få låna burken. Jag skulle väl komma förbi med Shogun? ;D
|
|
|
Post by Micke on Jun 19, 2006 22:35:22 GMT 1
Du är givetvis välkommen över för litet filmbyte men du behöver inte ta med dig några färger. Jag ska ändå köpa in mig på Tamiyas svarta så varför inte testa en burk BMS också - Alltid kommer den till användning någonstans. Jag har inte riktigt bestämt vilken grad av "blankhet" jag ska ha på mitt nästa projekt. Förhoppningsvis löser det sig när jag får modellen från Max. ;D Micke
|
|
|
Post by pebben on Jun 19, 2006 23:28:08 GMT 1
Hm det låter som du har hemmligheter för oss? Då är det väl ingen ide att fråga ? hm ingen p40 el p12 en p36 ? hi hi nåja det visar väl sej så småning om själv ska jag modell handla på onsdag men det är så hemligt att jag inte ens själv vet vad nån pansar och nått med vingar blir det i alla fall
//pebben
|
|
|
Post by Micke on Jun 19, 2006 23:41:25 GMT 1
Hehe! Nej, det är ingen hemlighet - En fin, blank, liten Curtiss P-36A i 1/32 blir det. Det blev litet hemligt eftersom ingen verkade bry sig, och det spelar ju faktiskt ingen roll vad det är för flygplan... min fråga om det plåtrena är ju ganska allmän. Vi flygbyggare stöter i allafall på problemet då och då. ;D Sen vet jag inte om jag kommer att hugga in på P-36an direkt. Jag behöver nya dekaler från Cutting Edge men å andra sidan behöver P-12an också nya dekaler så vi får se vad som känns mest angeläget.
|
|
|
Post by pebben on Jun 20, 2006 1:30:49 GMT 1
;D ha ha jag gissade på p36 för att det är ett plan t o m jag kunde tänka mej. själv är jag inne på en Drilling men vi får se vad är det för tillvärkare på planet? ända p36a jag minns är en gammal rackare från monogram minns ej skala ha ha micke lima ihop planet och skicka det på plast kromning då borde det bli blankt! //pebben
|
|