|
Post by DCycle on Mar 18, 2005 11:26:45 GMT 1
Nu känner jag mig mindre klok... Det kommande 250-projektet är i researchstadiet, och jag har kommit fram till följande dilemma: färg på vagnen. Givetvis skall den vara vinterkamouflerad, men vilken färg skall det vara under? Samtliga bilder jag sett på vinterkamouflerade 250:s (modellbyggen då) har haft en pansargrå färg under, men om jag inte är helt akterseglad så slutade den grundfärgen att användas på fordon tillverkade efter 43, då mörkgult blev standard. Nu till problemet - är det otillbörligt att ha en mörkgul bas under vinterkamouflaget? Inga referenser som talar emot det (uttryckligen), men det är inget jag sett någon göra. Instruktionerna påstår bara att den skall vara vit, inget om eventuellt underliggande färg. Inte heller presenteras någon helgrå variant, utan antingen helvit eller mörkgul m. eller utan mönster. Ändå finns det 16(!) olika varianter att måla den på enligt ritningen...
|
|
|
Post by DCycle on Mar 18, 2005 11:27:06 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Mar 18, 2005 11:39:16 GMT 1
Är det inte möjligt att många fordon som identifierats som pansargrå under senare delen av kriget i själva verket var målade dunkelgelb... men att fotografierna var tagna med ortokromatisk film som förvandlar gult (i själva verket det röda i den gula färgen) till något som upplevs mycket mörkare? Bara en teori... Vi flyghysteriker brottas ofta med detta problem när det gäller att identifiera målning och märkning baserat på svart-vita foton.
|
|
|
Post by DCycle on Mar 18, 2005 12:20:04 GMT 1
Ett stort sakfel förståss i mitt första inlägg. Det är en Sdkfz251 jag ska bygga och inget annat...
Jag har dragit väldigt få slutsatser utifrån svart-vita foton... Snarare går jag på vad andra modellbyggare byggt. Jag vet att det är dumt att eventuellt upprepa andras misstag, men men.
|
|
|
Post by Micke on Mar 18, 2005 13:23:04 GMT 1
Man tycker att man borde kunna lita på "experterna" men historien är fulla av upprepade misstag. Själv skulle jag nog aldrig lita på hur någon annan har gjort eller på målade färgbilder som ofta finns i referenslitteraturen. Men det är JAG det. Egentligen är det väl bara en sak som är viktig: Att Du blir nöjd själv.
|
|
|
Post by DCycle on Mar 18, 2005 15:12:59 GMT 1
Egentligen är det väl bara en sak som är viktig: Att Du blir nöjd själv. *Haha!* Då blir det en ljuslila grundfärg med små rosa hippieblommor på! ;D Näe... det är ett tag kvar till byggstart, och jag lär hinna klura lite mer.
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 23, 2005 13:35:35 GMT 1
Har tittat igenom mitt referens mtrl nu och har hittat några bilder på gula 251:or med whitewash. Det som avgjorde var 251 ausf D med vinter kammo. Men rent utseende mäsigt så verkar whitewashen påminna om den på pansergrau så det går med stor säkerhet att använda en P-grå som förebild... under förutsätningen att du ersätter det grå med gult. Annars så kan man förmoda att kontrasten mellan det vita och det gula är svår att se. Som mellan det bruna och det grå på maskiner från Polen och Frankrike(fram till juli 1940).
|
|
|
Post by Braemp on Mar 23, 2005 17:25:22 GMT 1
Färgvalet Dg eller PG avgörs mest av tidpunkt och vart.
Basfärgen som du säger var fram till feb 43 grå, sen blev det gult. Men vissa enheter hade kanske inte tid/resurser att följa reglerna för hur fordon skulle kamoufleras så en viss överlappning finns.
Är det en 250 neu eller alte? Om det är en neu är valet enkelt: Dunkelgelb! Eftersom de endast tillverkades efter oktober 43. Då hade man börjat måla vagnarna gula redan i fabrikerna. Är det en alte, tja då kan du välja..
Sen är det i min mening så att det är lättare att få till ett snyggt vinterkammo på en mörkare grundfärg. Det är ett problem med att det liksom ser lite dassigt ut med vitt på DG...
Angående tyska färger så finns det en schysst faktasida på M-L. Komplett med RAL-nr etc. Kolla under Articles och Panzerfacts.
/B
|
|
|
Post by DCycle on Mar 24, 2005 17:23:56 GMT 1
Givetvis var jag ett klantarsle och skrev fel i vilken modell det rörde sig om. Det är en 251:a och ingen 250... Det lutar nog att det blir en grå bas, bara för att få lite omväxling mot de två mörkgula fordon jag gjort tidigare... ¨
Jag är fortfarande i det modellbyggarstadiet att jag försöker pröva på det jag inte hunnit pröva på än, så projekten fördelas ungefär efter de behoven...
|
|
|
Post by Braemp on Mar 24, 2005 23:54:40 GMT 1
Ok. Det är inte lätt att hålla reda på alla modellbeteckningar... Det finns en shysst sida om 251:an, komplett med newsgrup och forum. [ftp]http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/3515/251/[/ftp] Fick precis nyaste numret av Extreme modeler, där det finns en intressant om vinterkammo. Killen målade först dunkelgelb med humbrol sen vitt med akrylfärg. Efterdet använde han alkohol för att "tvätta" bort vitfärgen. Effekten blir som i verkligheten, men som jag sa tidigare så blir kontrastem mellan det vita och gula inte lika effektfull som mot en mörk grund..
|
|
|
Post by DCycle on Mar 25, 2005 21:01:08 GMT 1
|
|
|
Post by Braemp on Mar 25, 2005 23:47:14 GMT 1
Ouch... låter lite vanskligt. annars ger saltmaskningstekniken(långt ord) ungefär samma resultat tror jag. Tandapan jobbar ju stenhårt med en mycket intressant metod som faktiskt slår allt annat på fingrarna när det gäller realism. Han gör som i verkligheten, målar med kritpulver löst i vatten. Jag har en Su-85:a liggandes som jag tänkte göra vitmålad så jag är intresserad av alla tips.
Vadförslags 251:a är det du har?
|
|
|
Post by DCycle on Mar 26, 2005 10:51:47 GMT 1
Det är en DML 3-in-1... Har inte riktigt bestämt vilken av varianterna jag skall bygga. Grundtanken var att den skulle vara enkel, d.v.s bara MG-beväpning, men det känns lite synd att låta de andra, mer avancerade varianterna förfaras... *beslutsågren*
|
|
|
Post by DCycle on Mar 31, 2005 12:49:45 GMT 1
Ouch... låter lite vanskligt. annars ger saltmaskningstekniken(långt ord) ungefär samma resultat tror jag. Jag tror jag missat det där med saltmaskering... Kan någon förklara lite mer ingående hur man går till väga? Jag gissar att man använder saltkorn för att maskera områden som (inte) ska målas.
|
|
|
Post by Micke on Mar 31, 2005 13:04:26 GMT 1
I enkla ordalag: Måla grundfärgen och låt torka. Fukta ytan med vatten och strö vanligt bordssalt över. Låt saltet torka. Måla winterwashen. Gnid sedan bort saltet. Voilá! (Fungerar tydligen med socker också - Men inte med selleri) Givetvis är inget SÅ enkelt. Jag antar att mängden salt bör experimenteras fram för bästa resultat.
|
|