|
Post by Micke on Jun 14, 2004 21:06:01 GMT 1
Kort fråga: Hur förbereder man vitmetall (FRIULMODEL) innan målning?
Ska man tvätta och grundmåla för att få akrylfärg att fästa?
|
|
|
Post by Braemp on Jun 15, 2004 16:46:39 GMT 1
Kortare svar: ja-a.
wow! jag klarade att svara utan vika ut mig och skriva en mindre uppsats....
|
|
|
Post by Micke on Jun 15, 2004 17:35:24 GMT 1
Tackarrrr! ;D
Följdfrågor: (you knew this was going to happen)
1 - Räcker det att tvätta med diskmedel eller behövs starkare doningar? (Jag läste något om Vinäger på ett forum)
2 - Tips på bra grundfärg?
|
|
|
Post by Braemp on Jun 15, 2004 18:34:02 GMT 1
vinäger? ?? Grundfärg: citadels grund biter fast grymt bra på det mesta och täcker på det allra underbaraste sätt, följsamt och mjukt som små kissekatter. Andra bra grundfärger: den gråa på classe ohlsson.. beckers kanske..? Den får man dock vara försiktig med eftersom den snabbt bygger upp och kan täcka alla di goa små små detaljerna. Ska jag vara helt ärligt så har jag nog vad jag kan minnas varken tvättat delarna i vinäger, mjällschampoo, tvättmedel, såpa eller ens doppat dem i svag saft. Å eftersom jag är fuskarlarsa, så inte har jag grundmålat dem heller Direkt blåst på tamiyas acrylfärger på flottiga obehandlade länkar. Det har fungerat det med....
|
|
|
Post by Micke on Jun 15, 2004 21:36:36 GMT 1
Vinäger ska tydligen ha en milt etsande effekt på vitmetall. Tack för hjälpen!
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 15, 2004 21:44:02 GMT 1
Jag målade idag mina band till panthern. Så här gick jag tillväga:
- Sprayade banden två ggr med Citadels Svarta grundfärg. Jag hade inte rengjort dem innan.
- När det torkat målade jag hela banden i Tamiyas Nato Brown. detta för att få en fin "rostgrund" - Därefter "torrborstade" banden med Citadels Boltgun Metal.
Så var det klara. Bild kommer senare (kanske). ;D
|
|
|
Post by Micke on Jun 15, 2004 21:48:20 GMT 1
Ja, det lät ju inte alltför komplicerat! Jag funderar nog FÖR mycket!
|
|
|
Post by Braemp on Jun 16, 2004 8:17:49 GMT 1
Det mest komplicerade med Frulleband är att motivera sig att sätta ihop dem.....
Jag vet att det finns något medel som heter "black it" eller något sådant. Det används av modeljärnvägare till att på kemiskväg svärta ner grejor.
Jag tänkte att vinäger kanske har den effekten på tenn?? Ägg och silver går ju tex inte ihop.. aluminiumpannor brukar se för illa ut efter ett äggkok, vad nu ägg och vinäger har gemensamt vet jag inte? Ägg är ju runda och vinäger flytande och jag har inte fått nåt kaffe än ...
Kanske nån hemkemist kan hjälpa till.
|
|
|
Post by Micke on Jun 16, 2004 10:35:37 GMT 1
Hehehe!!
Detta MÅSTE testas! Återkommer i ärendet...
|
|
|
Post by Braemp on Jun 16, 2004 13:43:07 GMT 1
Nu har jag druckit lite kaffe och är lite mer sansad, jag vet att tenn mörknar för jag har putsat gamla tennstop och dyligt. Jag antar att man kan speeda upp oxidationsprocessen, eftersom vi alla vet att sådana kökstrivialia som ättika och konstgödsel kan användas både inom modellbygge och bombtillverkning (sådärja nu fick jag CIA:s uppmärksamhet) kanske vinäger även besitter magiska krafter...
Jag ser med spänning fram emot dina experiment
|
|
|
Post by Micke on Jun 16, 2004 13:58:54 GMT 1
Jag har nu testat med både vinäger och ättika (12%) - Efter ett bad på ungefär en timme syntes bara en ytterst marginell förändring till en mörkare nyans på metallen. Jag har en bild på detta men Photobucket fungerar inte för mig idag. Jag har med nätets hjälp försökt ta reda på vad "vitmetall" egentligen är för legering men förrutom Tenn verkar det vara en salig blandning av olika recept. Någon som vet mer exakt? Som vanligt hittar jag givetvis inte tillbaka till den plats där jag läste om Fruil och vinäger - Jag tror att det var ett forum eller en diskussionsgrupp.
|
|
|
Post by Bengt on Jun 16, 2004 14:23:18 GMT 1
Brämpa, om du använder konstgödsel i köket så får inte du bjuda på middag. ;D
|
|
|
Post by Micke on Jun 16, 2004 15:28:53 GMT 1
Efter ytterligare en timme i ättiksbad börjar det hända saker: Det är alltså delen till vänster som har badat. Experimentet fortsätter...
|
|
|
Post by newsoft on Jun 16, 2004 22:45:28 GMT 1
Haha!! Jag tror detta måste nomineras till årets tråd. ;D Sjuka hjärnor jobbar febrilt.. Rena rama manhattan-projektet.. Väntar med spänning på upplösningen. (fast jag hoppas att de inte blir just det, upplösta..)
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 16, 2004 22:55:55 GMT 1
Så här blev banden efter att jag målat dem (se ovan hur)
|
|