|
Post by Micke on Jun 4, 2004 21:15:28 GMT 1
Kära pansarbyggare! Hur långt bygger ni innan ni målar? Det tycks mig vara så att pansarbyggarna har en annan aproach än, låt oss säga flygbyggarna, när det gäller målandet. Jag satt just och putsade på 253:ans väghjul när det slog mig att jag kanske skulle måla dessa INNAN jag monterade dem på vagnen... eller? Tipsa gärna!
|
|
|
Post by Bengt on Jun 4, 2004 21:29:33 GMT 1
Jag tycker att Krilles byggrapport ger en ganska bra insikt i hur pansar byggs. Beror förståss på hur mycket av insidan som kommer att synas på den färdiga modellen, stängda tanks SKA ju inte visa någon interiör.
|
|
|
Post by Micke on Jun 4, 2004 21:34:33 GMT 1
Ja, jag vet - Jag frågar för mycket! ;D
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 4, 2004 21:35:29 GMT 1
Det beror lite på vad man bygger. Min panther har jag inte målat en sak på ännu.
Just nu sitter jag och bygger på en schwimmwagen och än så länge har det blivit mest målande. Eftersom jag misstänker att det är en halvbandare du satt tänderna i så tror jag att du får måla under tiden du bygger eftersom den är "öppen" och visar en hel del inredning.
Nu är jag ju inte expert på området. Braempa bör veta bäst eftersom han byggt sin pakwagen.
|
|
|
Post by newsoft on Jun 4, 2004 21:40:40 GMT 1
Det är det som är så avslappnande med pansar. Det är inte så himla petnoga. Det är väl mer att likna vid figurmålning. Man kan nästan bygga den helt klart innan man målar. Pansarbyggare verkar jobba mer med illusioner av detaljer genom sinnrik målning jämfört med när man gör ett flygplan. Det är inte så lätt att gömma en cockpit under lera..
|
|
|
Post by Bengt on Jun 4, 2004 21:43:18 GMT 1
Fast ibland skulle man gärna vilja ;D
|
|
|
Post by Micke on Jun 4, 2004 21:45:49 GMT 1
Sd.Kfz. 253 är en av de mer stängda halvbandarna - Den är faktiskt helt överbyggd med en dörr i rumpan och en lucka i taket.
Det är inte inredningen jag oroar mig över - Det är hjulen och banden. Hur mycket av upphängningen syns och hur noga ska man vara?
Oh, well - Det löser sig. FÖR noga kan man aldrig vara! ;D
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 4, 2004 23:12:57 GMT 1
Jag la inte ner så värst mycket tid på själva upphängningen. bara dunkelgelb och sedan svart wash. Däcken skymmer ju det mästa ändå. Däremot kan man ju sätta dit lite lera om vagnen skall ha variot aktiv i tex europa.
|
|
|
Post by Braemp on Jun 4, 2004 23:21:02 GMT 1
"Det är det som är så avslappnande med pansar. Det är inte så himla petnoga. Det är väl mer att likna vid figurmålning "!!! Det var det värsta jag har hört! Gömma saker under lera!!! Fnys! Såå ni tror att det är det man gör!!! Detta är faktiskt vetenskap. Leran är ditpetat med yppersta finess och efter timmar av studerande av referensbilder och med hjälp experiment och hela multiplikationstabellen för att se vart den hamnar om man kör över rysk stäpp med 14 km/h. ;D Bengt är inne på rätt spår. En fördel med att montera så mycket som möjligt är att du lättare ser vart skuggor och liknade hamnar, det underlättar också sedan när du vill förstärka dessa effekter. Sen spar man tid också. På min SASjeep limmade jag dit allt innan jag målade den, det är onödigt att måla alla sidor på en låda om bara två syns. Eller också är det som det viskats om, pansarbyggare är slarvigare med limtuben...
|
|
|
Post by Micke on Jun 5, 2004 0:03:37 GMT 1
*skratt* Jag tror jag förstår! Min 253 blir målad (och byggd) som om jag gjort ett flügplan - Vi får se hur det blir. Pansarpågar - En liten fråga till: Dragon hävadr att interiörfärgen skall vara pansargrå på 253:an - Källor på nätet säger "ivory"... Vad är rätt och vad är "ivory" för färg? (Jo, jag vet att ivory betyder elfenben, men vad rekomenderas för något ur burk?) //Micke - Getting into the spirit of things
|
|
|
Post by Braemp on Jun 5, 2004 0:37:33 GMT 1
Mjaa det bvar lite marigare, Danne har min bok, där finns det några bilder från inredningen om jag inte minns fel. Förmodligen så målade man golv och dörrar med samma färg som utsidan men väggar och tak med Elfenben. men helt säker kan man inte vara... Radioapparater brukar vara grå eller fältgrå andra apparater och handtag och lådor etc. var ofta målade i en avikande färg, ser svart ut på fotografier men vem vet? Hmmm det är nu jag skulle haft det fär dekalarket med text för olika inredningar.
Jag vet inte om det finns någon färdig elfenben men det är inte så svårt att blanda själv. vitt med en gnutta gult i. Du kan ju testa filter teknik. Måla vitt och bygg sedan på med olika gula filter tills du får en nyans du är nöjd med.
|
|
|
Post by Micke on Jun 5, 2004 8:47:31 GMT 1
Tack Herr Braemp! Jag hittade en del föslag till RAL 1001 'Elfenbein' på nätet. (Tam: XF-57/ Hum: 121 eller Hum: 74+41 (4+1)) Nog snackat - tillbaka till bygget!
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 5, 2004 9:09:30 GMT 1
Jag läste på nått forum att Citadels Bleached Bone passar till inredningar.
|
|
|
Post by Micke on Jun 5, 2004 9:13:51 GMT 1
Citadel? Det är figurfärger i akryl, eller hur? Går de att spruta?
Tack för tipset!
|
|
|
Post by Krilleman on Jun 5, 2004 9:40:01 GMT 1
Jepp det är det. De finns bla på Fantasia, Tradition och Barnens hus för typ 20:- burken. Vet dock inte om de går att sprutmåla med.
|
|