|
Post by Tandapan on Jul 14, 2006 17:35:20 GMT 1
Ja kom igen nu, Bengt. Min dag blir banne mig förstörd av grubblande om du inte talar om vad det är för något.
|
|
|
Post by Bengt on Jul 14, 2006 18:16:35 GMT 1
Ja det är just det som är gåtan, herrn påstår att både handtag och stol kommer från samma plan - men hur det kan hänga ihop kräver mycken tankemöda. OK, det är drygt 60 år sedan han "befriade" prylarna och han är över 80 nu så man kanske får ta minnesbilderna med en nypa salt.
|
|
|
Post by Micke on Jul 15, 2006 16:04:16 GMT 1
Eftersom jag känner till en del om detta fynd så kan jag berätta att grejorna, enligt utsago, kommer från en Messerschmitt 110. Detta har jag svårt att tro på... spaken kanske, men inte stolen. Spaken och stolen "fritogs" 1944 när tyskarna(?) fraktade materiel söderut med järnväg förbi våra trakter. Hur vet man att flygplanet var två-motorigt? Man lastar knappast en 110:a på ett tåg med vingarna monterade på kroppen Mannen som hittade grejorna är förmodligen ingen expert på tyska flygplan. 90% av alla stolar jag tittat på under min research i detta är av typen "bucket seat", dvs med plats för en sittfallskärm. Flatare stolar av typen som Bengts bild visar verkar ha varit använda i större bombplan och transportkärror. Andra bilder som Bengt har visar att stolen faktiskt också har en stoppad dyna - 15cm tjock med spiralfjädrar! De enda flygplan jag kan tänka mig hade något sådant är en Ju 52! Tyvärr har jag inte hittat någon bra bild som visar "Tante Ju's" stolar. Ju 52 hade dock ratt som ni säkert känner till. I sanning ett mysterium... /Mik
|
|
|
Post by pebben on Jul 18, 2006 0:52:44 GMT 1
Har dom inte en ju 52 cockpit på flygvapenmuset i linköping?
//pebben
|
|
|
Post by pebben on Jul 18, 2006 8:41:28 GMT 1
Oops fel av mej arlanda var det visst
//pebben
|
|